Brukerinvolvering, kvalitet og sikkerhet-en case-studie i en hjemmetjeneste
Master thesis
View/ Open
Date
2018-11Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HV) [1320]
Abstract
Helsemyndighetene forventer brukerinvolvering i helse- og omsorgstjenestene. Det forventes at tjenestene skal utvikles sammen med pasienten, brukere og deres pårørende. Brukerne skal få større innflytelse over egen hverdag, og de skal oppleve mestring. Hensikten med studien er å bidra til økt kunnskap knyttet til hvordan en hjemmetjeneste involverer sine brukere og pårørende, og på hvilken måte dette kan påvirke kvaliteten og sikkerheten i tjenesten. Det ble benyttet et kvalitativt design med tre fokusgruppeintervju. Oppgaven er en case studie. Transkripsjonene fra fokusgruppeintervjuene ble analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering. Resultatene endte opp i tre tema: Involvering i mestring og aktiviteter gir livskvalitet, krysspress i samhandling mellom personell, brukerne og dere pårørende og samarbeid med eksterne tjenester påvirker kvalitet og sikkerhet. Studien antyder en kulturforskjell mellom de ulike avdelingene i hjemmetjenesten. Hverdagsrehabilitering og dagsenter er i høy grad brukerstyrt. Hjemmesykepleien er preget av standardiserte tjenester og tidspress. Dette gir vesentlig mindre rom for fleksibilitet, og som kan resultere at brukerne og deres pårørende blir i mindre grad involvert. Studien peker på informasjonssvikt, manglende skriftlig dokumentasjon, e- meldingssystemer som fungerer i varierende grad, feil i journaler og trege tilbakemeldinger i samarbeidet med fastlege og spesialisthelsetjenesten. Studien peker også på funn der manglende samarbeid mellom sykehjem og hjemmetjenesten kan føre til funksjonsnedsettelse hos bruker. Dette påvirker i høy grad kvaliteten og sikkerheten i en hjemmetjeneste. Brukerne blir i liten grad involvert i disse utfordringene. For at brukerens stemme skal få relevans, må hjemmetjenesten ta i bruk verktøy og metoder for innhenting av bruker- og pårørendeerfaringer. Til tross for at man ser at bruker- og pårørendeinvolvering blir satt på agendaen i denne hjemmetjenesten, vil deres manglende systematiske arbeid med involvering, resultere i en variert grad av vellykkethet. Dette er et lederansvar. Lederne i hjemmetjenesten må komme mer på banen å dra lasset for å få dette til.
Description
Master's thesis in Health and social sciences