Barnehagens arbeid med seksuelle overgrep mot barn - En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogiske lederes erfaringer og kompetanse om seksuelle overgrep
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2589654Utgivelsesdato
2019-01-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven var å belyse hvordan barnehagen kan bidra til å avdekke og forebygge seksuelle overgrep av barn.
Følgende problemstilling ble utarbeidet:
Hvilken erfaring og kompetanse har pedagogiske ledere om temaet seksuelle overgrep av barnehagebarn og hvordan kan forholdene tilrettelegges slik at flere overgrep avdekkes og forebygges i barnehagen?
For å bedre svare på problemstillingen tok studien for seg fire forskningsspørsmål:
1. Hvilken erfaring har pedagogiske ledere med seksuelle overgrep av barnehagebarn?
2. Hvilke utfordringer nevner pedagogiske ledere ved det å snakke med barn og andre voksne om seksuelle overgrep?
3. Hvilken kompetanse trekker pedagogiske ledere frem som viktig i arbeid med seksuelle overgrep?
4. Hva må gjøres for å øke kompetansen på seksuelle overgrep i barnehagen slik at flere overgrep forebygges og avdekkes?
På bakgrunn av dette ble det benyttet kvalitativ metode med et fenomenologisk og hermeneutisk perspektiv. Empiriske data ble innhentet ved hjelp av semistrukturerte intervju av fire pedagogiske ledere fra forskjellige barnehager, fra samme kommune i Rogaland.
Med tanke på hvilke konsekvenser et barn som blir utsatt for seksuelle overgrep kan få, kan det være avgjørende at både avdekking og forebygging skjer så tidlig som i barnehagen.
Resultatene fra studien viser at pedagogiske ledere har erfaringer med mistanker, og om hvordan barnehagen kan tilrettelegge for å forebygge seksuelle overgrep. Det trekkes imidlertid frem at kompetansen på hvilke tegn, signaler og atferd som kan bety at et barn utsettes for seksuelle overgrep ikke er tilstrekkelig, noe som kan indikere at ansatte i barnehagen ikke får den nødvendige kompetansehevingen som trengs for å avdekke seksuelle overgrep.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education