dc.contributor.advisor | Dombestein, Heidi | |
dc.contributor.author | Tøresby, Laila | |
dc.date.accessioned | 2019-10-01T10:52:45Z | |
dc.date.available | 2019-10-01T10:52:45Z | |
dc.date.issued | 2019-05-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2619579 | |
dc.description | Master's thesis in Health and social sciences | nb_NO |
dc.description.abstract | Tankevirus.
En kvalitativ studie om ungdommers erfaringer med et kognitivt mestringskurs
Bakgrunn: Psykiske helseplager blant ungdom er en økende utfordring ifølge tidligere forskning og rapporter. Fagfornyelsen av læreplanene i videregående opplæring viser at psykisk helse skal innføres i undervisningen fra 2020 i et nytt fag kalt «Folkehelse og livsmestring». Her kan det være aktuelt å bruke kursopplegget til Tankevirus skole. Tankevirus skole er et mestringskurs om hvordan negative automatiske tanker kan påvirke vår selvfølelse, og hvordan disse tankene kan bearbeides ved hjelp av psykologiske verktøy. Kurset bygger på kognitiv atferdsterapi, metakognitiv terapi og normalpsykologi.
Formål: Belyse ungdommers erfaringer og opplevelser med Tankevirus skole. Det ble søkt svar på hvilken nytte kurset har hatt for mestring av automatisk negative tanker.
Metode: Denne kvalitative studien hadde en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming med et eksplorerende design. Det ble gjennomført fire fokusgruppeintervjuer og utvalget bestod av 22 elever i videregående opplæring. Det transkriberte materialet ble analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering inspirert av Malterud.
Funn: Hovedfunnene er strukturert i fem kategorier: «bruk av vitaminer», «selvfølelse», «vanlig med «sprø tanker»», «vanskelig å huske» og «tidlig inn med tilpasset Tankevirus skole». Elevene opplevde kurset som nyttig og lærerikt. De rapporterte om bedre selvfølelse ved bruk av verktøyene og ved kunnskapen om normalpsykologi. Elevene mente at Tankevirus skole er et nyttig undervisningsopplegg innenfor temaet psykisk helse i videregående opplæring.
Konklusjon: Tankevirus skole er et nyttig verktøy, det anbefales at dette kan tas i bruk i større grad enn i dag og at kurset på sikt kan tilbys alle elever i videregående opplæring. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HV/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.subject | helse- og sosialfag | nb_NO |
dc.subject | ungdom | nb_NO |
dc.subject | videregående opplæring | nb_NO |
dc.subject | negative automatiske tanker | nb_NO |
dc.subject | mestringskurs | nb_NO |
dc.subject | Tankevirus skole | nb_NO |
dc.subject | kvalitativ metode | nb_NO |
dc.subject | fokusgruppe | nb_NO |
dc.subject | helsevitenskap | nb_NO |
dc.subject | psykisk helse | nb_NO |
dc.title | Tankevirus. En kvalitativ studie om ungdommers erfaringer med et kognitivt mestringskurs. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 | nb_NO |