Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorByrkjedal-Sørby, Liv Jorunn
dc.contributor.authorAksland, Marian
dc.date.accessioned2019-10-15T11:07:15Z
dc.date.available2019-10-15T11:07:15Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622217
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er reaktiv aggresjon i barnehagen. Formålet med min studie har vært å undersøke hvordan ulike pedagoger tilrettelegger for barn som viser reaktiv aggresjon, med fokus på kravsituasjoner. Problemstillingen som ble utgangspunktet er: «Hvordan tilrettelegger pedagogen for tilpassede kravsituasjoner for barn som viser reaktiv aggresjon i barnehagen?» Jeg vil med denne studien, få en økt oppmerksomhet på hvordan den voksne i barnehagen på en best mulig måte kan møte barn som av ulike grunner viser reaktiv aggresjon, i situasjonene som ofte oppleves som vanskelige både for barnet og den voksne. Et mål med studien er å øke forståelsen for atferden barnet viser, og hvordan en kan sette inn tiltak, både for å forebygge og håndtere reaktiv aggresjon på et tidlig stadie. Studien ble gjennomført ved bruk av kvalitative semistrukturerte forskningsintervju. Utvalget mitt bestod av fire pedagoger, hvor to av disse jobbet på tilrettelagte avdelinger for barn med særskilte behov, og to jobbet på ordinær avdeling. Jeg ønsket å se på hvordan forskjellige tiltak som ble tatt i bruk på ulike typer avdeling, kunne være nyttige for alle barn som viser reaktiv aggresjon i barnehagen. Funn fra min studie viser at aggressjonsbegrepet ofte blir forbundet med utagerende atferd. Informantene viser forståelse for årsaker, både individuelt og på systemnivå, til hvorfor den aggressive atferden finner sted. Her setter de fokus på at den voksne må være oppmerksom og var for det enkelte barns behov og evne til mestring for å forebygge reaktiv aggresjon. Et gjennomgående funn i studien er at samtlige informanter vektlegger voksenrollen som den mest avgjørende faktoren, både innenfor forebygging og håndtering av reaktiv aggresjon i barnehagen. Arbeid med å bygge opp sosial kompetanse som kreves for å mestre kravsituasjoner på en hensiktsmessig måte, ble også presentert som et viktig forebyggende tiltak. Et funn jeg anser som svært relevant i mitt forskningsprosjekt, er fokus på å integrere positive holdninger særlig rettet mot barna som viser reaktiv aggresjon. Da denne formen for atferd er preget av negative handlinger, trenger barnet å bli løftet frem for det positive det gjør, og egenskaper det har. Dette gjelder både i barnegruppen, og hos de voksne for å øke forståelsen og motivasjonen for arbeidet. I tillegg vil de øke barnets positive selvhevdelse og mestringstro i kravsituasjoner. En utfordring som ble pekt på i tilretteleggingsarbeidet på ordinær avdeling, var mangel på ressurser. Tidlig innsats for å forebygge, viser seg som et viktig funn. Ved å sette inn forebyggende tiltak på et tidlig stadie, kan en unngå sosial eksklusjon og at de negative handlingene får utviklet seg videre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.subjectsosial kompetansenb_NO
dc.subjecttidlig innsatsnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectaggresjonnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleHvordan tilrettelegger pedagogen for tilpassede kravsituasjoner for barn som viser reaktiv aggresjon i barnehagen?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.source.pagenumber113nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel