Utvikling av inkluderende læringsmiljø En analyse av elevenes forståelse av skolens visjon Engelsk tittel: Developing an inclusive learning environment. An analysis of students’ understanding of their school’s visionary motto
Abstract
Tematikken er utvikling av inkluderende læringsmiljø og målet med studien er å bidra til mer kunnskap om utvikling av inkluderende læringsmiljø ved å ta elevens perspektiv.
Norske styringsdokumenter fremhever at alle elever har krav på et inkluderende læringsmiljø hvor deltagelse, medvirkning og et sosialt og faglig utbytte er tilrettelagt (Utdanningsdirektora-tet, 2016). I tillegg viser forskning at en god relasjon mellom lærer og elev er avgjørende for å få dette til (Pianta, 2006).
Masterprosjektet er en kvalitativ undersøkelse, og datamaterialet består av elevtekster som for-midler hva ungdommene legger i skolens visjon «bry deg».
Haug sine fire dimensjoner av inkluderingsbegrepet er benyttet som analyseverktøy og under-søkelsen er derfor vært teoridreven.
Funnene viser at elevene i hovedtrekk opplever visjonen «bry deg» med fellesskap og faglig utbytte. Elevene uttrykker at de bryr seg spesielt om vennerelasjoner. Det kommer frem av em-pirien at svært få forbinder visjonen med lærer-elev relasjonen, og heller ikke
elevmedvirkning. Studien viser derfor at skolen har et mulighetsrom som kan brukes til å gjøre visjonen enda mer tydelig for elevene.
Ved å fokusere på elevens tolking av visjonen kan skolen få økt kunnskap om hva som kan forbedres i skolen videre utvikling av et inkluderende læringsmiljø og hvordan dette kan forank-res i skolens kultur.
Description
Master's thesis in Special education