dc.contributor.advisor | Bulien, Tone | |
dc.contributor.author | Håland, Annette | |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T12:46:40Z | |
dc.date.available | 2019-10-15T12:46:40Z | |
dc.date.issued | 2019-06-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622281 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk ble lærebøkenes oppgaver, eksempler og legitimering studert. Formålet med studien var å belyse hvilke tendenser av kognitive utfordringer elevene på 8.trinn møter i arbeid med matematikkoppgaver fra lærebøkene og hvilken type forståelse lærebøkene fremmer. Problemstillingen for studien var følgende:
Hvilke kognitive krav stiller lærebøkenes oppgavetekst i emnet lineære likninger på 8.trinn og hvordan kan oppgavetekstene påvirke instrumentell og relasjonell forståelse?
For å besvare denne problemstillingen ble det gjennomført en innholdsanalyse av læreverkene Maximum 8 og Faktor 8. Analysen bestod av en horisontal del der lærebøkenes generelle struktur ble studert, og en vertikal del der oppgavene ble vurdert opp mot kognitive krav og aritmetisk kompleksitet. Eksemplene og forklaringene ble vurdert etter muligheter for generaliseringer.
Resultatene fra undersøkelsen viste at et stort flertall av oppgavene i begge læreverkene er oppgaver med lav kognitiv etterspørsel og oppgaver som ikke krever flere delmål for å finne løsningen. Eksemplene gitt i lærebøkene var også i stor grad løsningsforslag som demonstrerte prosedyrer for å løse likninger. Dette impliserte derfor at de studerte lærebøkenes oppgaver og eksempler kan påvirke instrumentell forståelse. Forklaringene gitt i lærebøkene indikerte derimot i større grad et fokus på relasjonell forståelse. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | grunnskole | nb_NO |
dc.subject | matematikkdidaktikk | nb_NO |
dc.subject | lærebøker | nb_NO |
dc.subject | kognitive krav | nb_NO |
dc.subject | aritmetisk kompleksitet | nb_NO |
dc.subject | instrumentell og relasjonell forståelse | nb_NO |
dc.subject | dybdelæring | nb_NO |
dc.subject | lærebok | nb_NO |
dc.subject | lineære likninger | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Kognitive krav i lærebøkenes oppgaver og oppgavetekstens påvirkning av forståelse i emnet lineære likninger på 8.trinn. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 103 | nb_NO |