Livsmestring og barnehagekvalitet. En litteraturstudie av nordisk forskning.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2622285Utgivelsesdato
2019-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne kunnskapsoppsummeringen har forskning omkring barnehagekvalitet relatert til barns livsmestring blitt samlet og drøftet. Livsmestringsbegrepet har blitt introdusert i barnehagens styringsdokumenter etter at OECD i 2015 leverte en rapport om barnehagekvalitet i mange land. I rapporten kom norske barnehager ujevnt ut når det gjaldt blant annet kvaliteten på tilbudet. Målet med denne litteraturstudien har vært å gå nærmere inn i begrepene livsmestring og barnehagekvalitet og undersøke sammenhenger mellom de to. Hensikten har vært å finne ut hvilken betydning barnehagekvalitet har for barns livsmestring. Det er gjort ved å samle relevant forskning omkring temaet, samt å kartlegge eventuelle kunnskapshull.
Tidligere internasjonal forskning har vist sammenhenger mellom barnehagekvalitet, særlig prosesskvalitet, og barnets fungering og utvikling på flere områder. I innsamlingen av data har det blitt samlet nordisk forskning, for å gjøre funnene mest mulig relevante for den norske konteksten. Alle de inkluderte studiene er fagfellevurderte og er publisert i anerkjente tidsskrift. Tidsspennet har blitt satt til de siste 10 årene, for at forskningen skulle være relevant i forhold til dagens styringsdokumenter og policy.
Metoden i studien er en scoping studie, der forskningen har blitt samlet gjennom tematiske søk med forhåndsbestemte kvalitetskriterier. Det ble gjort både systematiske søk og ulike emneordssøk for å favne om tematikken. Deretter ble det gjort en manuell gjennomgang av tidsskrift og anerkjente forskningsmiljøers publikasjoner.
Resultatene har blitt fremstilt i to kategorier: 5 studier som omhandler strukturkvalitet og 5 studier om prosesskvalitet. Hovedfunnene kan indikere at variasjonen i de nordiske barnehagene er stor. Flere av studiene har satt spørsmål ved kvaliteten i norske barnehager og resultatene har vist lave skårer på både prosess og strukturkvalitet. Målingene har også vist til lav spredning i den norske barnehagekvaliteten, der få skiller seg ut fra mengden. En svakhet i måleinstrumentene har vært et tema i mange av studiene. Disse funnene indikerer en utfordring når i måling av barnehagekvalitet i norsk kontekst, og hvilken betydning den har for barns livsmestring. Studiens funn peker på et press på de strukturelle rammene, som gir ringvirkninger på prosesskvaliteten. Presset vanskeliggjør barnas muligheter for å bygge gode relasjoner med de ansatte i barnehagen, som igjen kan påvirke barns trivsel og sosial-emosjonelle utvikling.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education