dc.contributor.advisor | Nevøy, Anne | |
dc.contributor.author | Johannessen, Cathrine | |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T12:59:16Z | |
dc.date.available | 2019-10-15T12:59:16Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622293 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Studien omhandler foreldrenes erfaringer fra samarbeid med skolen. Bakgrunnen for studien er erfaringer som spesialpedagog i skolen og samarbeid med foreldre. I forhold til dette ønsket jeg å se på hvilke erfaringer foreldre som har barn med Nevrofibromatose type 1 i skolen har fra samarbeidet med skolen. Jeg ønsker også å se på hvilke faktorer foreldrene mener er avgjørende for å få til et godt samarbeid med skolen. Forskningsspørsmålet i studien er: Hvordan opplever foreldre som har barn med Nevrofibromatose type 1 (NF1), samarbeidet med skolen?
Studien er gjort som kvalitativ forskning, der jeg har benyttet meg av kvalitativt spørreundersøkelse og forskningsintervju som metoder. Utvalget baserer seg på syv foreldre som har deltatt på spørreundersøkelse, og to foreldre som i tillegg har deltatt på intervju. Datamaterialet er fortolket i lys av teori og inspirert av fenomenologi og hermeneutikk. Resultatet fra undersøkelsen viser at foreldrene fremstår som myndige foreldre som har klare meninger om hva barnet deres har behov for i skolen. De fleste foreldrene i undersøkelsen har erfart et godt samarbeid med skolen, men skiller mellom lærere og skoleledelse når de har fortalt om gode og dårlige erfaringer fra samarbeidet. Undersøkelsen viser at foreldrene har hatt et bedre samarbeid med lærere enn med skoleledelsen. Resultatet av undersøkelsen viser også at foreldrene er mer opptatt av den sosiale utviklingen i skolen enn på faglige prestasjoner. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | samarbeid skole- hjem | nb_NO |
dc.subject | samarbeid med læreren | nb_NO |
dc.subject | samarbeid med skoleledelsen | nb_NO |
dc.subject | makt/avmakt i samarbeidet | nb_NO |
dc.subject | barn med NF1 | nb_NO |
dc.title | Foreldres erfaringer fra samarbeid med skolen - En kvalitativ studie av erfaringer til foreldre som har barn med NF1 (Nevrofibromatose type 1) | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 5-55 | nb_NO |