dc.contributor.author | Kvarstein, Nina Sømme | |
dc.contributor.editor | Næsheim - Bjørkvik, Gro | |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T13:06:54Z | |
dc.date.available | 2019-10-15T13:06:54Z | |
dc.date.issued | 2019-06-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622295 | |
dc.description | Master's thesis in Sports and physical education | nb_NO |
dc.description.abstract | Hensikt: Studiens hensikt er å belyse hvorfor elever på ungdomstrinnet mistrives i kroppsøvingsfaget. Elevenes stemme blir vektlagt gjennom deres erfarte læreplan.
Problemstillinger: To problemstillinger skal belyse studiens hensikt:
1: Hvordan påvirker læringsmiljøet elevenes trivsel i faget?
2: Hvordan kan faget tilrettelegges for at flere kan trives?
Metode: Det er benyttet semistrukturerte kvalitative forskningsintervju på en middels stor kommunal ungdomsskole. Alle elevene på 9. og 10. trinn ble informert om studiens hensikt (N250). 20 elever meldte seg med bakgrunn i å gjenkjenne seg i beskrivelsen «ikke trives i kroppsøvingstimene». 10 informanter ble plukket ut gjennom et strategisk bredt utvalg. Intervjuene ble transkribert og analysert med bakgrunn i tematisk analyse. Det fremkom fire kategorier som var avgjørende for elevenes trives: Sosial tilhørighet, opplevd kompetanse, opplevd autonomi og læring i kroppsøvingsfaget For å belyse problemstillingene er kategoriene drøftet i lys av: Goodlads læreplanteori, selvbestemmelsesteorien, målperspektivteorien og teori om mestringsforventning.
Funn: Studien viser at læringsmiljøet kan ha stor påvirkning på elevenes mistrivsel i kroppsøvingsfaget. Elevene beskriver et prestasjonsorientert læringsmiljø, hvor lærerens undervisningsmetode kan knyttes til at faget legitimeres gjennom en idretts- og helse- diskurs. Dette indikerer at faget ikke når formålet, som kan forklares med at elevene opplever; et utrykt sosialt miljø, mangel på læring og underveisvurdering, lav selvoppfattelse og mestringstro, et ønske om større grad av tilpasset opplæring og lærerstøtte, samt at de grunnleggende psykologiske behovene ikke blir dekket. Et viktig funn er at et slikt læringsmiljø kan medføre mistrivsel også hos elever som er aktive innen organisert konkurranseidrett. Elevene ønsker færre aktiviteter for å få tid til å lære, mer friluftsliv, økt fokus på inkludering, og medbestemmelse. Elementene er gjenkjennbare i den nye overordnede læreplanen, samt kjerneelementene som er fastsatt i kroppsøvingsfaget. For å få til endringene, må skolen på institusjonsnivå legge til rette for at kroppsøvingslærerne kan arbeide i team for å utvikle faget i tråd med læreplanen og elevenes ønsker for å trives i faget | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | læringsklima | nb_NO |
dc.subject | motivasjon | nb_NO |
dc.subject | mistrivsel | nb_NO |
dc.subject | læreplan | nb_NO |
dc.subject | mestringstro | nb_NO |
dc.subject | vurdering for læring | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | idrett | nb_NO |
dc.title | Mistrivsel i kroppsøving. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av kroppsøvingsfaget | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 101 | nb_NO |