Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvarstein, Nina Sømme
dc.contributor.editorNæsheim - Bjørkvik, Gro
dc.date.accessioned2019-10-15T13:06:54Z
dc.date.available2019-10-15T13:06:54Z
dc.date.issued2019-06-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622295
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractHensikt: Studiens hensikt er å belyse hvorfor elever på ungdomstrinnet mistrives i kroppsøvingsfaget. Elevenes stemme blir vektlagt gjennom deres erfarte læreplan. Problemstillinger: To problemstillinger skal belyse studiens hensikt: 1: Hvordan påvirker læringsmiljøet elevenes trivsel i faget? 2: Hvordan kan faget tilrettelegges for at flere kan trives? Metode: Det er benyttet semistrukturerte kvalitative forskningsintervju på en middels stor kommunal ungdomsskole. Alle elevene på 9. og 10. trinn ble informert om studiens hensikt (N250). 20 elever meldte seg med bakgrunn i å gjenkjenne seg i beskrivelsen «ikke trives i kroppsøvingstimene». 10 informanter ble plukket ut gjennom et strategisk bredt utvalg. Intervjuene ble transkribert og analysert med bakgrunn i tematisk analyse. Det fremkom fire kategorier som var avgjørende for elevenes trives: Sosial tilhørighet, opplevd kompetanse, opplevd autonomi og læring i kroppsøvingsfaget For å belyse problemstillingene er kategoriene drøftet i lys av: Goodlads læreplanteori, selvbestemmelsesteorien, målperspektivteorien og teori om mestringsforventning. Funn: Studien viser at læringsmiljøet kan ha stor påvirkning på elevenes mistrivsel i kroppsøvingsfaget. Elevene beskriver et prestasjonsorientert læringsmiljø, hvor lærerens undervisningsmetode kan knyttes til at faget legitimeres gjennom en idretts- og helse- diskurs. Dette indikerer at faget ikke når formålet, som kan forklares med at elevene opplever; et utrykt sosialt miljø, mangel på læring og underveisvurdering, lav selvoppfattelse og mestringstro, et ønske om større grad av tilpasset opplæring og lærerstøtte, samt at de grunnleggende psykologiske behovene ikke blir dekket. Et viktig funn er at et slikt læringsmiljø kan medføre mistrivsel også hos elever som er aktive innen organisert konkurranseidrett. Elevene ønsker færre aktiviteter for å få tid til å lære, mer friluftsliv, økt fokus på inkludering, og medbestemmelse. Elementene er gjenkjennbare i den nye overordnede læreplanen, samt kjerneelementene som er fastsatt i kroppsøvingsfaget. For å få til endringene, må skolen på institusjonsnivå legge til rette for at kroppsøvingslærerne kan arbeide i team for å utvikle faget i tråd med læreplanen og elevenes ønsker for å trives i fagetnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectlæringsklimanb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectmistrivselnb_NO
dc.subjectlæreplannb_NO
dc.subjectmestringstronb_NO
dc.subjectvurdering for læringnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.titleMistrivsel i kroppsøving. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av kroppsøvingsfagetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber101nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal