Innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen. Målet var å undersøke barnehagelæreres forståelse av innagerende atferd, og hva de vektlegger i tilretteleggingen av det psykososiale miljøet for å fremme innagerende barns psykiske helse. Hensikten med studien har vært å skape en økt bevissthet og engasjement rundt barn som viser innagerende atferd i barnehagen.
Det teoretiske perspektivet som ligger til grunn for studien omtaler innagerende atferd som vanskelig og problematisk for barnet. Det skiller altså ikke mellom innagerende atferd og innagerende vansker, vansken er allerede til stede i atferden. Teori og forskning som presenteres i studien konkretiserer viktigheten av personalets relasjonskompetanse i møte med barnet, der kvaliteten på relasjonen er viktig for barnets psykiske helse. Måten voksne evner å fremme trygg tilknytning og bygge relasjoner har stor betydning for barnets opplevelse av trygghet i relasjonen.
Studien er en kvalitativ studie som benytter semistrukturert forskningsintervju for å undersøke seks barnehagelæreres forståelse av innagerende atferd og hva de vektlegger i tilretteleggingen av det psykososiale miljøet for å fremme innagerende barns psykiske helse.
Resultatene av studien viser en forståelse av innagerende atferd som stille, tilbaketrukket og lite selvhevdende, men alvorlighetsgraden ved atferden forstås ulikt. Resultatene viser også at trygghet må ligge til grunn for å kunne tilrettelegge for et psykisk helsefremmende barnehagemiljø, der voksenrollen løftes frem som sentral. Å arbeide strategisk med sosial kompetanse hos barn som viser innagerende atferd, blir av denne studien forstått som svært viktig om barnets psykiske helse skal fremmes. Barnets sosiale kompetanse påvirker barnets relasjoner til andre barn, samt barnets evne til å leke.
Description
Master's thesis in Special education