Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElvethon, Ellen
dc.contributor.authorSunde, Åsta Kristine
dc.date.accessioned2019-10-18T18:43:39Z
dc.date.available2019-10-18T18:43:39Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623285
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven var pedagogisk lederes erfaringer og kompetanse med barn som utviser aggressiv atferd. Aggresjon øker risikoen for en negativ innvirkning på flere områder i barnets liv. Dette betyr at et kompetent pedagogisk personale i barnehagen er viktig for at barn med aggresjonsproblemer får den hjelpen og tilretteleggingen de trenger tidlig. Formålet med denne studien har vært å få dypere innsikt i pedagogiske lederes erfaringer med barn som viser aggresjon i barnehagen, og i hvilken grad de har kompetanse til å kunne håndtere barn med aggressiv atferd på en hensiktsmessig måte. Problemstillingen for studien har vært følgende; Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med barn som utviser aggressiv atferd, og i hvilken grad mener de at de har kompetanse nok til å håndtere disse barna på en hensiktsmessig måte? For å svare på denne problemstillingen har følgende teori blitt presentert; Teoretisk tilnærming, aggresjon, risikofaktorer, beskyttelsesfaktorer og forebygging og håndtering. For å undersøke problemstillingen videre tok jeg i bruk en kvalitativ tilnærming med å intervjue som metode, hvor fem pedagogiske ledere med minst to års erfaring ble intervjuet. Hovedfunnene for denne studien har vært at pedagogiske ledere har erfaringer med både reaktiv og proaktiv aggresjon, men at fysisk aggresjon der barn viser til voldsomme handlinger mot ande var mest fremtredende i barnehagen. I møte med barn som viser aggresjon erfarte pedagogene at de følte seg hjelpeløse fordi de de hadde for lite kompetanse rundt hvordan de kan håndtere barn med aggresjon på en hensiktsmessig måte. De viste til at det er for lite fokus på kompetansebygging innenfor aggresjon i barnehagen, både når det gjaldt forståelse for hva aggresjon er og hva som kan utløse slik atferd samt hvordan de kunne forebygge og håndtere aggresjon hos barn. De var derfor avhengige av hjelp og veiledning fra øvrige i personalet for å kunne sette inn tiltak for barn som viser aggresjon på en hensiktsmessig måte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectaggresjonnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectpedagogisk ledernb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titlePedagogiske ledere: deres erfaringer og kompetanse om aggresjon i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber7-72, 87nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal