dc.contributor.advisor | Mosvold, Reidar | |
dc.contributor.author | Waad, Sara | |
dc.date.accessioned | 2019-10-18T19:10:38Z | |
dc.date.available | 2019-10-18T19:10:38Z | |
dc.date.issued | 2019-06-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2623292 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | nb_NO |
dc.description.abstract | Forskning på diskusjoner i matematikkundervisning er et voksende forskningsområde i matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å belyse hvordan lærere kan legge opp til og lede matematiske diskusjoner. Dette ble gjort ved å studere kommunikasjonsmønsteret til en lærer og da særlig hvordan denne læreren legger opp til og leder matematiske diskusjoner. Det som skiller læreren i studien fra andre lærere, er at hun kommuniserer på en måte som kan anses å være et brudd på det tradisjonelle perspektivet. Ved å bruke denne læreren som eksempel, var hensikten med studien å undersøke hva som kan være involvert i arbeid med diskusjoner i matematikkundervisningen.
En kvalitativ tilnærming gjennom en casestudie er benyttet i forsøk på å svare på studiens problemstilling. Datamaterialet består av fire videoobservasjoner av lærerens undervisning om multiplikasjon på femte trinn.
Det ble gjort flere interessante funn i undersøkelsen. Kommunikasjonsstrukturen i undervisningene ble identifisert: 1) Læreren initierte et problem, 2) Elevene responderte på problemet og 3) Læreren initierer et nytt problem som enten tok utgangspunkt i den første initieringen eller elevenes responser. Deretter ble tre kjennetegn ved lærerens måte å initiere diskusjoner synliggjort: Utvikling av kollektiv enighet, fokus på prosess framfor produkt og oppmuntring til arbeid i dybden framfor mengdetrening. Funnene synliggjorde hvilken betydning lærerens kommunikasjon har for utviklingen av diskusjoner i matematikkundervisningen.
Studien har konkludert med at bevissthet rundt eget kommunikasjonsmønster er viktig for utviklingen av matematiske diskusjoner. Ikke alle initieringer kan bidra til å lede diskusjoner videre, og det er derfor læreres ansvar å velge ut de initieringene som støtter diskusjonsarbeid. Funnene i studien kan overføres videre til å skape bevissthet rundt mulige følger av læreres kommunikasjon. Det lærere kommuniserer har betydning for hvordan den videre kommunikasjonen i undervisningen utarter seg. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | diskusjoner | nb_NO |
dc.subject | undervisning | nb_NO |
dc.subject | helklassesamtale | nb_NO |
dc.subject | kommunikasjon | nb_NO |
dc.subject | matematiske diskusjon | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | |
dc.title | Matematiske diskusjoner: Hvordan etablerer lærere dette i undervisningen? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 93 | nb_NO |