Interaksjoner mellom bilister og selvkjørende busser. En systemteoretisk analyse av trafikksikkerhet.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2628891Utgivelsesdato
2019-06-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1459]
Sammendrag
Det er usikkert hvorvidt selvkjørende kjøretøy vil erstatte ordinære kjøretøy i fremtiden, men det er bred enighet om at interaksjoner mellom selvkjørende kjøretøy og vanlige trafikanter kan få konsekvenser for trafikksikkerheten. Imidlertid er det få forskningsstudier som belyser dette. Forskningen på selvkjørende kjøretøy har hovedsakelig vært teknologifokusert, og bare et fåtall av de gjennomførte studiene er empirisk forskning på menneskelige faktorer.
Denne oppgaven bruker testingen av en selvkjørende buss på Forus ved Stavanger i perioden fra juni til desember 2018 («Foruspiloten») som casestudie for å undersøke interaksjoner mellom den selvkjørende bussen og ordinære bilister. I studien anvendes Nancy Levesons systemteoretiske modell STAMP, og problemstillingen tar opp om begrensninger/tiltak som ble iverksatt i forbindelse med Foruspiloten har hatt betydning for bilistenes kjøreatferd. Dette belyses blant annet gjennom en spørreundersøkelse som ble besvart av 180 respondenter med arbeidsplass langs traseen, i tillegg til intervjuer med tre operatører, analyser fra videoopptak og skriftlige kilder.
Foruspiloten var et nøye monitorert testprosjekt der det ble innført en lang rekke begrensninger. I STAMP blir begrensninger sett på som kontrollmekanismer, men for veitransportsystemet som her undersøkes brukes et skille mellom kontroll-, regelstyrings- og påvirkningsmekanismer. Blant begrensningene som blir undersøkt er endring av fartsgrensen i traseen, etablering av forkjørsvei for traseen, etablering av fartshumper og skilting av testområdet samt begrensning av den selvkjørende bussens makshastighet. Det var særlig to typer kjøreatferd som potensielt var trafikkfarlig: forbikjøringer forbi den selvkjørende bussen og brudd på vikeplikten. Denne atferden blir diskutert som former for systemtilpasninger.
Siden STAMP i liten grad har blitt anvendt på veitransportsystemer tidligere diskuteres det hva som oppnås ved å gjøre dette og hvilke faktorer som overses. I tillegg blir Jens Rasmussens migrasjonsmodell trukket inn for å supplere STAMP og for å vise hvordan bilistenes tilpasningsstrategier kan modelleres.
Beskrivelse
Master in Risk management and societal safety