Sammen blir vi gode - Om samvirke mellom 110, 112 og 113-sentraler ved trippelvarsling av alvorlige hendelser.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2628894Utgivelsesdato
2019-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
Sammendrag
Samvirkeprinsippet tilsier at nødetatene skal samvirke for å forebygge kriser, ivareta beredskapen i samfunnet og håndtere kriser (Justis og beredskapsdepartementet, 2017). Dette utgjør i praksis et komplekst samspill av ulike aktiviteter, roller og ansvar bestående av koordinering og samhandling både vertikalt og horisontalt mellom nødetatene. Nødmeldingsentralene anses som kjernen i samvirket, da de gjennom aktiviteten trippelvarsling skal varsle på tvers av etatene, fungere som knutepunkt for kommunikasjon og koordinere ressurser slik at det utøves hensiktsmessig krisehåndtering. Med bakgrunn i dette ble følgende problemstilling formulert: “Hvordan samvirker operatører ved AMK, brann og politiets nødmeldingsentraler i forbindelse med trippelvarsling av en alvorlig hendelse?”
Oppgavens hensikt har vært å studere hvordan nødmeldingsentralene 110, 112 og 113 samvirker i forbindelse med trippelvarsling av en alvorlig hendelse. Problemstillingen har blitt utforsket gjennom en abduktiv tilnærming til teori og empiri med fokus på kriseledelse, kommunikasjon og informasjonsprosessering, situasjonsforståelse og beslutningstaking. Studiet ble gjennomført med en kvalitativ metode, hvor det ble foretatt dybdeintervjuer med 15 operatører som arbeider ved de tre nødmeldingsentralene. I tillegg ble det gjort en dokumentanalyse av relevante lovverk og styringsplaner samt deltagende observasjon i forbindelse med en trippelvarsling for å triangulere datainnsamlingen.
Funnene i denne oppgaven viser at operatørene samhandler gjennom felles mål og teamarbeid på tvers av 11X-sentralene, men at forskjellene mellom etatene gjør at det kan være utfordrende å optimalisere samvirke. Som en følge av ulike fagretninger, styringssystemer og metodiske tilnærminger for gjennomføring av trippelvarsling eksisterer det ulikheter i operatørenes informasjonsprosessering og situasjonsforståelser. Operatørene bruker egne kompetanser og erfaringer for å få til en hensiktsmessig beslutningstaking, noe som samsvarer med Recognition Primed Decision Making. Studiet konkluderer med at det er behov for en felles vei til målet, og at med etablering av en nasjonal prosedyre som adresserer disse ulikhetene vil samvirket mellom nødmeldingsentraler i forbindelse med trippelvarsling kunne styrkes.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management and societal safety