Skriveopplæring i et andrespråksperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2629293Utgivelsesdato
2019-05-31Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Student papers (HF-IKS) [771]
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i om en spesiell undervisningsmetode, Sirkelen for undervisning og læring, kan ha positiv effekt på språk- og skriveopplæring av elever i ungdomsskolen med norsk som andrespråk og med kort botid i Norge. Undervisningsmetoden er tidligere blitt studert på voksne andrespråkselever og på elever i barnetrinnet. Det foreligger lite forskning som kan si noe om Sirkelmodellen kan være et godt verktøy for andrespråkselever som begynner rett i ungdomsskolen. Videre finnes det ifølge Golden og Hvistendal (2013) lite forskning på skriving spesielt hos andrespråkselever ettersom dette kommer innunder generell skriveforskning. Studien er gjennomført på en ungdomsskole på Østlandet. Empirien består av elevtekster som er analysert etter bestemte kriterier i lys av teori om andrespråkslæring, mellomspråksfaser og aspekter ved det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkselever. Tekstene er skrevet i ulike sjangre og er samlet inn over tid. Det har vært mulig å spore språklig- og skriftlig utvikling i tekstene. Det har også vært mulig å konkludere med at undervisningsmetoden gir et godt grunnlag for språk- og skriveopplæring av andrespråkselever med kort botid i Norge, men at det trengs videre forskning for å kunne generalisere til å gjelde en større elevgruppe for å tette kunnskapshullet fullstendig.
Beskrivelse
Master's thesis in Teacher leadership: Literacy track