dc.contributor.advisor | Vaaland, Grete Sørensen | |
dc.contributor.author | Brähler, Kjersti | |
dc.date.accessioned | 2019-12-10T14:30:16Z | |
dc.date.available | 2019-12-10T14:30:16Z | |
dc.date.issued | 2019-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2632537 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Videobased Improvement for TEachers (VITE) er et doktorgradsprosjekt hvor hovedmålet er å pilotere og evaluere et tiltak for kontinuerlig profesjonell utvikling av lærere. Denne studien undersøker hva lærere og veiledere som deltar i VITE forteller om sine erfaringer med prosjektet - knyttet til implementering og mestringstro. På denne måten kan rammene for veiledningen eventuelt justeres og tilpasses, og en kan bedre legge til rette for en positiv praksisendring som varer over tid. Med bakgrunn i dette er problemstillingen følgende: Hvordan beskriver lærere og veiledere sin opplevelse av å delta i VITE-piloten, med fokus på implementering og mestringstro? For å gjennomføre studien er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode, med semistrukturerte intervju av to veiledere og tre ungdomsskolelærere.
Resultatene viser at VITE i stor grad kan bidra til å fremme profesjonell utvikling av lærere. Blant funnene som kan trekkes frem knyttet til implementeringsprosessen er at veilederne ønsker at det legges til rette for mer øving og samarbeid blant veilederne, og at lærerne opplever stor grad av eierforhold til endringsprosessen. Videre kommer det fram at både veilederne og lærerne har høy mestringstro knyttet til sine roller i VITE, og at den øker mest etter at de har erfart autentiske mestringsopplevelser. Veiledningen i seg selv, med oppmuntring og tydelige tilbakemeldinger, ser også ut til å øke lærernes mestringstro. Domenet klasseromsorganisering og særlig underdimensjonen atferdsledelse, skiller seg ut som det området hvor lærerne gir uttrykk for å ha lavest mestringstro. Basert på funnene er det utarbeidet ulike forslag til videreutvikling av VITE, samt forslag til videre forskning. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | VITE | nb_NO |
dc.subject | profesjonell utvikling | nb_NO |
dc.subject | mestringstro | nb_NO |
dc.subject | implementering | nb_NO |
dc.title | Opplevelser av videobasert veiledning: En intervjuundersøkelse med fokus på implementering, mestringstro og profesjonell utvikling. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 1-86 | nb_NO |