Opplevd stress og utbrenthet blant elever på toppidrettsgymnas – en tverrsnittsundersøkelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2648896Utgivelsesdato
2017-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Student papers (HF-IKS) [770]
Sammendrag
Hensikten med studien var å undersøke stress og utbrenthet hos elever på toppidrettsgymnas, og om toppidrettsgymnas gir gode muligheter for idrettslig og akademisk utvikling. I den foreliggende studien ble 443 elever fordelt på 4 skoler invitert til å delta, og 125 elever (28.2%) fullførte. Studien var en tverrsnittsundersøkelse med spørreundersøkelse som metode. I tillegg til bakgrunnsvariabler tok spørreundersøkelsen for seg variabler som hang sammen med den kognitive aktiveringsmodellen for stress (CATS), tilfredshet med utvikling og prestasjon (athlete satisfaction questionnaire), stress og forskjellige områder for stress (adolescent stress questionnaire), og utbrenthet (athlete burnout questionnaire). Resultatene viste at nærmere halvparten rapporterer høyt og en tredjedel moderat stressnivå. Det virker som god kommunikasjon mellom skole og idrettsklubb kan senke opplevd stress. Store deler opplever skader som et problem. 44% har vært veldig eller noe plaget, 40% oppgir at skader hemmer dem i noen eller større grad i hverdagen, og jenter rapporterer signifikant mer problem enn gutter. Gjennomsnittet er mellom ganske fornøyd og fornøyd med utviklingen og prestasjonen sin i skole og idrett. På utbrenthet scorer 19.2% over 3 på totalscore (anses som høyt). På underdimensjonene gjør 31.3% det på utmattelse, 16.2% på redusert oppnåelse og 19.2% på devaluering. Elever som opplever at de har kontroll scorer signifikant lavere på utbrenthet og stress. Tilfredshet og forventning om å lykkes har samme effekten på utbrenthet, men er noe svakere for stress. Det er store variasjoner i besvarelsene, og det virker derfor som at toppidrettsgymnas fungerer bra for noen, men ikke så bra for andre.
Beskrivelse
Master's thesis in Sport and physical education