Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngen, Ole Andreas
dc.contributor.authorBrokke, Øystein
dc.contributor.authorRingdal, Ingrid
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-03-30T11:00:12Z
dc.date.available2020-03-30T11:00:12Z
dc.date.issued2018-06-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2649360
dc.descriptionMaster's thesis in Risk Management and Societal Safetyen_US
dc.description.abstractSporveien T-banen skal erstatte dagens sikrings- og signalanlegg med et nytt system basert på digital kommunikasjon. Systemet skal også tilrettelegge for økt automasjon i togkjøringen. Forskning fra luftfarten viser at at økt automasjon kan representere en sikkerhetsutfordring ved at systemet påvirker arbeidsforholdene, og undergraver operatørenes evne til å utføre sine arbeidsoppgaver. Selv om togførere ikke skal manuelt kjører tog i det nye systemet, er det de som har det operative ansvaret for sikkerheten. Potensielle negative effekter som følge av automasjon kan derfor være med på å redusere tryggheten til de mange reisende på T-banen. Oppgaven er en kvalitativ studie av denne utfordringen, og undersøker hvordan økt automasjon på T-banen kan hemme togførers evne til å fungere som sikkerhetsbarriere i togkjøringen. For å belyse problemstillingen kombineres sikkerhetsfaglig teori med forskning på automasjonseffekter. Undersøkelsen viser at av de egenskapene togfører bruker for å ivareta sikkerheten, så er det de manuelle ferdighetene som er mest utsatt for økt automasjon. Årsaken ser ut til å være at det nye systemet reduserer muligheten til å praktisere manuell kjøringen. Over tid kan det medføre at de manuelle ferdighetene tapes, og evnen til å håndtere krevende kjøreforhold reduseres. Effekten ser ut til å bli forsterket ved at dagens opplæring har liten grad av oppfølging når det kommer til manuelle ferdigheter. Mer generelt viser undersøkelsen at økt automasjon påvirker muligheten til å drive proaktiv styring av togfører som sikkerhetsbarriere. Mindre innvolvering i togkjøringen undergraver bruken av avviksdata for å måle tilstanden til togfører som sikkerhetsbarriere. Samlet sett kan økt automasjon hemme togførers evne til å fungere som sikkerhetsbarriere ved å redusere de manuelle ferdighetene, og øke usikkerheten knyttet til barrierens tilstand.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;
dc.subjectsamfunnssikkerheten_US
dc.subjectautomasjonen_US
dc.subjectautomatiseringen_US
dc.subjectt-baneen_US
dc.titleØkt automasjon på T-banen: Hvordan påvirker det togfører som sikkerhetsbarriere?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel