Livsmestring og identitetsutvikling i norskfaget: En studie av tv-serien Skam og didaktiske refleksjoner knyttet til mulige tilnærmingsmåter i undervisningen
Abstract
Fra høsten 2020 innføres en ny læreplan i norsk skole, der folkehelse og livsmestring er ett av tre tverrfaglige temaer som skal inn i alle fag. Hensikten med denne studien har vært å få et tydeligere bilde av hvordan lesing og arbeid med den multimodale og flermediale fiksjonsteksten Skam kan bidra til livsmestring og identitetsutvikling hos elevene. Problemstillingen har derfor vært: «Hvordan kan lesing og arbeid med den multimodale og flermediale fiksjonsteksten Skam bidra til skolens og norskfagets mål om livsmestring og identitetsutvikling?» Jeg har gjennomført en kvalitativ tekstanalyse av utvalgte deler av Skam, og reflektert rundt litteraturdidaktiske tilnærmingsmåter som kan benyttes på ungdomstrinnet i arbeidet med teksten, der livsmestring og identitetsutvikling er sentrale mål. Studien er forankret i teori knyttet til identitet, identitetsutvikling og livsmestring.
Jeg valgte å fokusere på én av hovedkarakterene, Isak, og hans historie. Studien har vist at Skam og fortellingen om Isak innehar et didaktisk potensial og flere kvaliteter som gjør den relevant i norskfaget med tanke på målene om livsmestring og identitetsutvikling. Isak har utfordringer med å finne ut av hvem han er, særlig knyttet til hans seksuelle identitet, og hvordan han takler motgang og problemer kan gi elevene modeller for egen identitet og handlingsvalg. Jeg har vektlagt litterære samtaler og tekstskaping med utgangspunkt i Skam som mulige tilnærmingsmåter i undervisningen. Ut fra denne studien kan det se ut til at disse tilnærmingene kan fungere godt i arbeidet med Skam der de overordnede målene er livsmestring og identitetsutvikling.
Description
Master's thesis in Didactics of Norwegian