-Hvis vi bestemmer litt, da er det litt gøyere. En kvalitativ studie av elevenes opplevelse av elevmedvirkning og motivasjon på mellomtrinnet.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2676459Utgivelsesdato
2020-06-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med studien har vært å undersøke hvordan elever på mellomtrinnet opplever elevmedvirkning og motivasjon. Bakgrunnen for valg av tema ligger i at det er flere undersøkelser av elevmedvirkning på eldre alderstrinn, samt med læreres perspektiv på elevmedvirkning i skolen. I tillegg skåret kategoriene «elevdemokrati og medvirkning» og «motivasjon» lavt på Elevundersøkelsen fra høsten 2018/2019 i forhold til de andre kategoriene. Derfor har min problemstilling for denne studien vært: «Hvordan opplever elevene elevmedvirkning i undervisningen, og har elevmedvirkningen noen sammenheng med elevenes faglige motivasjon?». Studiens teorikapittel ble bygget på elevmedvirkning i lys av utdanningspolitiske og rettslige perspektiver, et sosiokulturelt læringssyn og motivasjonsteori.
Det er en kvalitativ studie, hvor det ble brukt gruppeintervju og observasjon av en klasse på 6.trinn for å samle inn datamateriale. Det var i alt 16 elever som deltok, og elevene ble delt på tre grupper under intervjuene. Resultatene viste at elevene har en «smal» forståelse av begrepet elevmedvirkning, og at de ikke er klar over at de til tider får være med i beslutningsprosesser i undervisningen. Et av mine funn var at elevene brukte begrepene «gøy» og «kjedelig» for å beskrive handlinger og aktiviteter som påvirker deres motivasjon. I tillegg viste det seg at det hovedsakelig er under lek elevene opplever å få medvirke mest.
Beskrivelse
Master's thesis in Education