Sosiallærerens betydning for elevenes psykiske helse i skolen - Tilrettelegging som skaper muligheter for utvikling av en god psykisk helse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2677480Utgivelsesdato
2020-06-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgavens tema er sosiallærers rolle i skolen, og dens betydning for elevenes psykiske helse. Studiens hensikt har vært å fremheve sosiallærer som en ressurs i det forebyggende psykiske helsearbeidet, hvor målet har vært å finne ut hvordan sosiallærerne bør arbeide for å skape muligheter for elevenes utvikling av en god psykisk helse. Den overordnede problemstilling er: «Hvordan kan sosiallæreren bidra til å fremme god psykisk helse i skolen? Generelt, og spesielt for elever som viser sosiale og emosjonelle vansker». For å belyse problemstillingen ble kvalitativt forskningsintervju benyttet, med utgangspunkt i en semistrukturert intervjuguide. Utvalget bestod av fem sosiallærere fra fem ulike barneskoler.
Studiens funn peker på at grunnlaget for å arbeide med psykisk helse i skolen er til stede, hvor en god begrepsforståelse av psykisk helse ivaretas. Derimot er sosiallærerrollen udefinert, noe som påvirker sosiallærernes arbeidsinstruks. Funn fra studien indikerer et behov for å definere sosiallærerollen, slik at rollen synliggjøres og tydeliggjøres i skolen. En arbeidsinstruks kan utarbeides sammen med rektor, ledelsen og det resterende personalet, for å skape en felles forståelse av sosiallærers funksjon i skolen. Dermed kan sosiallærer arbeide systematisk i hele personalet, hvor de kan igangsette tiltak som trivselsledere, psykologisk førstehjelp, småjobber i skolehverdagen, og utarbeide aktivitetsplaner. Praktiske tiltak som retter seg mot forbedring av det psykososiale miljøet i skolen, hvor relasjonsbygging og mestringsopplevelser vektlegges. Dersom forutsetningene ivaretas kan sosiallæreren jobbe systematisk og systemrettet i arbeidet med å fremme god psykisk helse i skolen, og få en sentral rolle i skolens forebyggende psykiske helsearbeid.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education