Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoland, Erling
dc.contributor.authorFidjeland, Ann Karin Østbø
dc.date.accessioned2020-09-11T13:30:37Z
dc.date.available2020-09-11T13:30:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677481
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractProblemstillingen i dette prosjektet er: «Har lærere som har god mestringstro en mer positiv holdning til kulturelt mangfold?». Prosjektet hadde to mål. Først å utvikle skalaer om norske læreres holdninger til kulturelt mangfold, erfaring med mangfold, didaktisk og relasjonell mestringstro. Deretter å undersøke sammenhengen mellom disse. Studien er tilknyttet CHANCES-prosjektet ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger, som skal identifisere faktorer som fremmer eller hindrer psykologisk velvære, sosial inkludering og skoleengasjement hos nyankomne elever i Norge. Oppgaven min er basert på piloteringen før hovedprosjektet, der formålet var å utvikle spørreskjemaet og å teste ut skalaer. Dette er en tverrsnittstudie med kvantitativ tilnærming. Dataene ble samlet inn ved hjelp av en spørreundersøkelse, og sammenhenger er undersøkt med korrelasjonsanalyser og regresjonsanalyser. Vi fikk 64 svar på pilottesten (28.9%), og har tatt hensyn til svarprosenten og lite utvalg i diskusjonen av funnene. Skalaene ble vurdert som gode med tilfredsstillende indre konsistens, faktorladninger og begrepsvaliditet. Generelt har deltakerne svært positive holdninger til kulturelt mangfold. Vi fant en signifikant sammenheng mellom erfaring og holdninger, og en liten ikke-signifikant indirekte sammenheng mellom erfaringer og holdninger gjennom didaktisk eller relasjonell mestringstro. Funnene i studien støtter ikke problemstillingen om at lærere med god mestringstro har mer positive holdninger til kulturelt mangfold. Det kan ikke utelukkes at funnene hadde vært annerledes i et større utvalg. I videre forskning ville det være interessant å prøve ut skalaene i et større representativt utvalg.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectholdningeren_US
dc.subjecterfaringeren_US
dc.subjectmestringstroen_US
dc.subjectkulturelt mangfolden_US
dc.subjectkvantitativ metodeen_US
dc.titleLæreres holdninger til et inkluderende klasseromen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber87en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal