Fra pølsebod til konsern - En casestudie av en endringsprosess hos TK Gruppen AS
Master thesis
Date
2020-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Abstract
Endringsprosesser og omstillinger er blitt en del av hverdagen til de aller fleste. Ansatte og ledere i dagens organisasjoner må forholde seg til en verden som preges av kontinuerlig endring. Over halvparten av dagens endringsprosesser mislykkes i forhold til de forhåndsbestemte suksesskriterier. Årsaken er svært ofte at de som er ansvarlige for endringsprosessen har manglende evne og kunnskap om å lede endringsprosesser. Endringsledelse har derfor aldri vært mer aktuelt enn hva det er i dag. For hvilke faktorer er det som bør ligge til grunn for å gi best mulige forutsetninger for å lykkes med en endringsprosess?
Hensikten med denne studien er å søke kunnskap om hvilke faktorer som bør være tilstede i en organisasjon, for å gi best mulige forutsetninger for en vellykket endringsprosess. Dette har blitt gjort ved å søke kunnskap om de ansattes og ledelsens tanker og vurderinger av endringsprosessen som omhandler en omstrukturering av organisasjonen for å bli et konsern. Studien tar sikte å styrke eller svekke eksisterende teoretiske antakelser om hvilke faktorer som bør være tilstede og som kan påvirke endringsprosesser.
Forskningsmetoden som anvendes i denne studien, er en kvantitativ tilnærming. Utvalget har bestått av de ansatte og ledelsen, i to tilfeldig utvalgte avdelinger i casevirksomheten TK Gruppen AS. Datainnsamlingen har foregått ved bruk av en elektronisk spørreundersøkelse. Årsaken til at denne form for metode ble valgt var på grunn av muligheten for å få et datagrunnlag bestående av atskillig flere respondenter enn hva som hadde vært mulig ved bruk av kvalitativ metode.
Funnene som har kommet frem i studien peker på at faktorer som forståelse, forankring og forpliktelse er svært sentrale og avgjørende i endringsprosesser. Funnene er med på å styrke blant annet Schiefloes antakelser om forutsetninger som må være tilstede for å lykkes med organisasjonsendringer. Samtidig indikerer studiens funn på at disse faktorene i større grad henger sammen enn først antatt. Dette er det mest sentrale funnet i studien. Studien viser at det er helt essensielt at det dannes en forståelse for endringsprosessen. Dersom forståelse ikke er til stede, vil det være vanskelig å skape forankring og forpliktelse til en endringsprosess blant de ansatte.
Description
Master's thesis in Change Management