Hvordan kan virksomheter legge til rette for flere kvinner i lederstillinger?
Master thesis
View/ Open
Date
2020-08Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1264]
Abstract
Denne masteroppgaven retter fokus mot kvinner i ledelse, og da spesielt kjønnsbalanse i lederstillinger. Formålet med oppgaven er å undersøke kvinnelige lederes erfaringer og opplevelser i arbeidet for å øke kjønnsbalansen i ledelse. I den anledning ble følgende problemstilling formulert: «Hvordan kan virksomheter legge til rette for flere kvinner i lederposisjoner?». Problemstillingen undersøkes i stor grad ut fra Mari Teigens (2014) forklaringsmodell for vertikal segregering.
For å studere denne problemstillingen ytterligere ble det foretatt semistrukturerte intervjuer med ni kvinnelige ledere i tre ulike virksomheter. I intervjuene kom det frem at det fremdeles den dag i dag er et stort problem at kvinner opplever og erfarer kjønnsstereotypifiserende prosesser, samt ubevisst diskriminering i arbeidslivet. Dette selv om vi har en likestillings- og diskrimineringslov som slår hardt ned på både stereotypifisering og diskriminering.
Dersom virksomheter ønsker å øke kjønnsbalansen i lederstillinger er det flere ting de kan gjøre. Virksomhetene kan blant annet fokusere på mentor- eller rådgiverordninger, holdnings- og motivasjonsarbeid eller endre rekrutteringspolitikk. Dessuten kan det også være aktuelt med tiltak som fokuserer på balansen mellom arbeid og fritid, som vil oppleves positivt for begge kjønn (eksempelvis tidsbegrensninger på møtebooking og mindre jobbreiser).
Description
Master's thesis in Change management