En strategisk analyse av Innovasjonspark Stavanger
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683490Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1451]
Sammendrag
I denne oppgaven gjennomføres en strategisk analyse av Innovasjonspark Stavanger. Målet med oppgaven er å analysere de interne ressursene og eksterne forholdene i selskapet for å kunne identifisere målene og strategiene til Innovasjonspark
Stavanger. I tillegg vil det bli foreslått anbefalinger til fremtidig strategiformulering med hensyn til analysene. Problemstillingen til oppgaven er definert som: ”Hvilken strategi vil være best for Innovasjonspark Stavanger for å effektivt oppnå sine langsiktige mål?”
Datainnsamlingen i oppgaven består av både primær- og sekundærdata. Det vil si intervju og diskusjon med daglig leder, meddelte dokumenter fra selskapet, og relevante informasjoner fra ulike nettsider.
I oppgaven bestod den strategiske analysen av en PESTEL-analyse som ble brukt til å identifisere hovedfaktorer i selskapets omgivelser, Porters fem konkurransekrefter ble benyttet for å identifisere fem faktorer, som påvirker konkurransesituasjonen deres i markedet, og til slutt VRIO-analysen som blir brukt til å identifisere de interne ressursene til Innovasjonspark Stavanger. Dette blir oppsummert i en SWOT-analyse.
Gjennom analysene ble det utarbeidet strategivalg som jeg anser å gi fortsatt lønnsom vekst i selskapet. I anbefalingen min, fokuserer jeg på tre hoveddeler:
(1) hva ønsker de å bli, (2) hva ønsker de å oppnå og (3) hvordan ønsker de å utvikle seg. Ved å fokusere på disse hovedfaktorene vil selskapet fortsatt utvikle seg. Videre nevner jeg selskapets mening om hvordan de kan satse mer på bærekraftig utvikling. I tillegg nevner jeg også de kritiske faktorene: nettverk, beliggenhet, bærekraftighet og kunnskap, som kan gi mest virkning på målene deres.
Beskrivelse
Master's thesis in Industrial economics