«Kan jeg få trykke?» Samspillet mellom medieaffordanser, barnegruppe og barnehagelærer i samtalebasert lesing – en case-studie av Hvordan gikk det? lest som bildebok og app.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683663Utgivelsesdato
2020-08-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Student papers (HF-IKS) [910]
Sammendrag
Hensikten med denne case-studien har vært å finne ut hvordan medieaffordanser kan ha innvirkning på lesesituasjonen i samtalebasert lesing ved lesing av bildebok og bildebok-app. Den overordnede problemstillingen er: Hvordan er samspillet mellom medieaffordanser, barnegruppe og barnehagelærer i samtalebasert lesing ved lesing av Hvordan gikk det? som bildebok og app?
Masteroppgaven har tilknytning til innovasjons- og forskningsprosjektet VEBB (Bøker og apper: Utvikling av vurderingsverktøy for e-bøker for barn). VEBB sitter på et rikt datamateriale, og det er deler av dette datamaterialet som blir benyttet i denne oppgaven: To videoinnspilte leseøkter med samme lesegruppe, én med bok og én med app.
Teoretisk rammeverk: multimodalitetsteori, resepsjonsteori, tidligere forskning på barns lesing av skjermtekster og samtalebasert lesing.
Analysedelen er todelt. I første del blir det foretatt en nærlesing av boka på bakgrunn av multimodalitetsteorien. I andre del blir funnene fra videoobservasjonene presentert: først fra leseøkten med boka, deretter leseøkten med bildebok-appen. I drøftingsdelen diskuteres funnene fra analysedelen i lys av de teoretiske perspektivene som er presentert.
Funn: Samspillet mellom barnehagelærer og barna i app-leseøkten blir i stor grad styrt av mediets affordanser. Både barna og barnehagelærer er svært opptatt av de interaktive mulighetene, og det er mange uttalelser knyttet til dette. Selv om det er forekommer korte samtaler innimellom, er det få samtaler som kan defineres som rike og utforskende. Dermed oppnås i liten grad den pedagogiske målsetningen, samtalebasert lesing. Barna viser stort kroppslig engasjement i denne leseøkten. I leseøkten med bildeboka er det flere samtaler som kan defineres som rike og utforskende, og den pedagogiske målsetningen blir i større grad oppnådd. Likevel ser man til tider et synkende engasjement hos barna.
Beskrivelse
Master's thesis in Nordic literacy studies