En kvalitativ studie av barnehagepersonalets arbeid mot mobbing
Abstract
Tema for denne masteroppgaven var å sette fokus på hvordan personalet i barnehagen forstår mobbeatferd, og hva som gjøres for å forebygge, avdekke og stanse slik atferd. Rammeplanene viser til at barnehagen skal arbeide for å sikre barna et trygt barnehagemiljø og hindre krenkelser og mobbing, og målet med denne oppgaven var å se hvordan arbeidet mot mobbing forstås og framstår i et utvalg barnehager.
Oppgaven bygger på teori om mobbing i barnehagen som omhandler forståelsen av hva mobbing i barnehagen er og hvordan dette kan forebygges, avdekkes og stanses. I tillegg kommer teori om implementering av endringsarbeid, samt lovverk og føringer for arbeid mot mobbing.
I denne studien ble det blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode, med semistrukturerte, kvalitative intervjuer. Utvalget bestod av barne- og ungdomsarbeidere og barnehagelærere fra fire ulike barnehager.
Informantene i denne oppgaven gav uttrykk for variert kjennskap til mobbing som tema i barnehagen, noe som igjen påvirker deres arbeid for å forebygge, avdekke og stanse mobbing. Arbeidet som ble gjort var i liten grad strukturert. Det var kun et mindretall av barnehagene som hadde en plan for forebygging og avdekking av mobbing, og få hadde kjennskap til tiltaksplanens innhold, noe som viste igjen i informantenes svar og tilbakemeldinger. Kunnskap, ledelse og eget engasjement syntes å være viktige faktorer for hvordan den enkelte informant arbeidet mot mobbing. Barnehagens deltakelse i prosjekter fremstod som en viktig faktor for dette arbeidet, der valg av prosjekt hadde en avgjørende betydning.
Description
Master's thesis in Special education.