Poetiske passasjer til naturens omverdener : en øko-didaktisk lesning av Inger Hagerups barnedikt
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2711961Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Drangeid, M.I. (2020) Poetiske passasjer til naturens omverdener : en øko-didaktisk lesning av Inger Hagerups barnedikt. I N. Elf, T. Høegh, K. Kabel, E. Krogh, A. Piekut, & H. Rørbech (red.) Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag (s. 241-260). Syddansk Universitetsforlag og Nordisk Netværk for Modersmålsdidaktisk ForskningSammendrag
Kapitlet «Poetiske passasjer til naturens omverdener» er en øko-didaktisk lesning av barnedikt, alle skrevet av den norske poeten Inger Hagerup (1905-1985). Kapitlet argumenterer for at poesi brukt i skolen kan skape sanselige passasjer i retning opplevelse av natur. Forfatteren kritiserer fortolkende tilnærminger som gjør dikt til gåter om «egentlig» menneskelig betydning, og dermed nedvurderer dyr, planter og deres omverden. Et utvalg av Hagerups barnedikt blir lest i lys av biosemiotisk og økokognitiv teori. Diktene trer frem som lekne utforskninger basert på kunnskap og forestillingsevne, av planter og dyrs underlige omverden. Som kontrast viser forfatteren hvordan fortolkende lesning i retning det menneskelige motvirker verdsetting av «mer-enn-det-menneskelige», og dermed også et grønt medborgerskap. Fortolkning i retning mennesket selv reduserer både elevens sanselige utforskning og poesiens didaktiske potensial.