Mobbing i skolen - En kvalitativ studie om skolens plan for et trygt og godt skolemiljø
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2728748Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
Sammendrag
I Norge har elevene en rett til et trygt og godt skolemiljø, og i 2017 ble det lovfestet nulltoleranse for mobbing. Det ble dessuten innført en aktivitetsplikt for å gripe inn. Dersom foreldrene ikke var fornøyde med skolens arbeid, kunne det nå meldes til fylkesmannen. Skolen skal ha et system for dette arbeidet som skal foreligge i skriftlig form.
Jeg har valgt å utføre en kvalitativ dokumentanalyse av ti av disse dokumentene, for å finne ut hvordan skolens plan sikrer elevens rett til et trygt og godt skolemiljø. Fem av dokumentene var planer til skoler jeg valgte på bakgrunn av lave mobbetall fra Elevundersøkelsen, og de andre fem var planer fra skoler der det tidligere hadde blitt utført tilsyn ved skolemiljøet.
I løpet av arbeidet med å analysere planene, fant jeg ut hvordan skolene jobber for å sikre elevene et trygt og godt skolemiljø. Alle planene ga utrykk for et mål om å gi elevene et trygt og godt skolemiljø. Det var stor variasjon i hvor detaljerte planene var for hvordan de ville nå det målet. Analysen fant at i flere av mobbeplanene var bruken av begrepene krenking og mobbing inkonsistent. I tillegg avslørte analysen mangler i planene til skolene som ble valgt på bakgrunn av lave tall fra Elevundersøkelsen. Mobbeplanene manglet informasjon om aktivitetsplikten og foreldrene og elevenes rett til å klage til fylkesmannen.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education