dc.contributor.advisor | Skretting, Hallgeir | |
dc.contributor.author | Oseberg, Mathilde | |
dc.date.accessioned | 2021-03-22T12:20:50Z | |
dc.date.available | 2021-03-22T12:20:50Z | |
dc.date.issued | 2020-12 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2734829 | |
dc.description | Master's thesis in Documentary production | en_US |
dc.description.abstract | Som dokumentarskaper ønsker man gjerne å belyse vanskelige og kontroversielle temaer. Menneskene som er mest interessante er gjerne også de det oppstår flest etiske dilemma rundt. Det regnes som etisk uforsvarlig å filme personer med demens, ettersom de ikke har mulighet til å gi et informert samtykke. Må man som dokumentarist være nådeløs og hensynsløs for å kunne lage en god film, eller er det viktigere å ivareta personens verdighet og interesser? Og er det mulig å gjøre begge deler? Hensikten med oppgaven er å finne ut av hvordan man som filmskaper skal forholde seg til etiske dilemmaer som oppstår i dokumentarfilmer om personer med demens. Det har blitt brukt kvalitativ filmanalyse av dokumentarserien Helene sjekker inn av NRK og dokumentarfilmen Mam av Adelheid Roosen, i tillegg til bruk av intervju. Teori utenfor dokumentarsjangeren har vært nødvendig, som sykepleieetikk og forskningsetikk, ettersom det handler om ivaretakelsen av personen med demens. Analysen av dokumentarene og intervjuene viser at det nødvendigvis ikke er et fasitsvar på hvordan man som filmskaper skal forholde seg til etiske dilemmaer i dokumentarfilmer som omhandler personer med demens. Det vil være viktig å forholde seg til prinsippet om informert samtykke, og innhente dette i alle situasjoner hvor det er mulig. I tilfeller hvor personen ikke er samtykkekompetent bør man avklare dette med pårørende og andre personer rundt. Videre viser analysen at det vil være viktig hvordan filmskaperen eksponerer personer med demens. Åpenhet rundt sykdommer som demens bidrar til en normalisering av sykdommen, som vil være nødvendig både for personer med demens men også pårørende. Ettersom personer med demens er ulike individer, vil man som filmskaper måtte forholde seg ulikt til etiske dilemmaer når man skal dokumentere personer med demens. Etiske retningslinjer kan derfor fungere som et hjelpemiddel fremfor fasit, slik Holm fortalte, men det handler hovedsakelig om å ta med seg det menneskelige aspektet og se en hver situasjon som forskjellig. Det vil derfor ikke kunne gis et konkret svar på hvordan filmskapere skal forholde seg til etiske dilemmaer i dokumentarfilmer som omhandler personer med demens, ettersom dette vil variere fra person til person. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IMS/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Alzheimers | en_US |
dc.subject | dokumentarproduksjon | en_US |
dc.subject | dokumentarfilm | en_US |
dc.subject | demens | en_US |
dc.subject | etikk | en_US |
dc.title | Ivaretakelse når minnet svikter - etiske dilemmaer i dokumentarfilm | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |