Tro- og livssynsfag i Skandinavia : en sammenligning
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/276765Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Husebø, D. (2014) Tro- og livssynsfag i Skandinavia : en sammenligning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 98(5), pp. 364-374Sammendrag
Artikkelen er en komparativ analyse av tros- og livssynsundervisning i skandinavisk grunnskole. Analysen er opptatt av likheter og forskjeller på både samfunnsnivå, institusjonsnivå og erfaringsnivå. Gjennom analyse av avisdebatt, eksisterende læreplaner og religionsdidaktisk/religionspedagogisk forskning genereres ny kunnskap om legitimering, plassering og funksjon av tros- og livssynsfagene i Norge, Sverige og Danmark. Hva avisdebatten i tre ulike riksaviser preges av, hva som fremstår som likheter og forskjeller i landenes gjeldende læreplaner, og hva som er trenden i landenes forskning på feltet, er spørsmål som stilles. I artikkelen presenteres trekk og mønster som ble funnet.
Beskrivelse
Dette er en såkalt "post-print" eller akseptert versjon av artikkelen; se https://www.idunn.no/npt/2014/05/tro-_og_livssynsfag_i_skandinavia_-_en_sammenligning.