Hvilke ikke-medikamentelle strategier kan benyttes for at barn skal mestre opplevelsen av smerte og frykt under nålerelaterte prosedyrer?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2772999Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1305]
Sammendrag
Bakgrunn:For barn kan en sykehusinnleggelse medføre usikkerhet, frykt, ubehag og ofte smerter. Mange barn opplever prosedyrer som innebærer nåler, stikk og sprøyter som spesielt utfordrende under sykehusoppholdet. Det bør derfor være et mål på alle spesialavdelinger for barn å redusere prosedyrerelatert frykt og smerte til et minimum, hvor ikke-medikamentelle strategier er en måte å tilrettelegge dette på.
Hensikt:Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke ikke-medikamentelle strategier som kan benyttes hos barn for at de skal mestre opplevelsen av smerte og frykt under nålerelaterte prosedyrer.
Metode:Oppgavens metode er basert på en integrativ litteraturoversikt, hvor analysen av fire vitenskapelige artikler, relevant teori og egne refleksjoner er grunnlaget for besvarelsen.
Resultater:Resultatene viser til ulike ikke-medikamentelle strategier som kan benyttes for å fremme barns mestring av smerte og frykt knyttet til nålerelaterte prosedyrer. Resultatene som fremkommer avhenger av et tillitsforhold mellom barnet, foreldrene og sykepleieren. Å tilrettelegge for barnas mestring av smerte samt avledningsteknikker er presentert i denne oppgaven.