Sentrumsforeninger: Hva motiverer til medlemskap og hvordan påvirker gratispassasjerproblemet deltakelsen?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2773208Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (Business) [1059]
Sammendrag
Ny teknologi og logistikkløsninger har gjort oss mindre avhengig av sentrum sommarkedsplass. Mange peker også på at kjøpesentre, netthandel og endring i forbruk kan betydøden for sentrum slik vi kjenner det. Likevel spiller sentrumet fortsatt en svært sentral rollebåde for kultur, handel og som bosted. Ønsket om å bevare og dyrke et levende og attraktivtsentrum er noe regjeringen også har fremmet (Vestby et al., 2019).
Sentrumsforeninger jobber med akkurat dette problemet, å styrke sentrum. Denne oppgavenvil derfor se nærmere på sentrumsforeninger og deres medlemmer for å prøve å forstå hvasom motiverer til medlemskap, da foreningene er helt avhengig av medlemmer som bidrar.De to nærliggende sentrumsforeningene i Stavanger og Sandnes er brukt som studieobjekter,dette for å få en bedre innsikt i hvordan sentrumsforeninger fungerer og arbeider.
Formålet med oppgaven er altså å finne ut hvorfor noen bedrifter velger å være medlem ogandre ikke. Dette vil igjen bli knyttet opp mot økonomisk teori av Mancur Olson og David C.McClelland. For å svare på dette har vi kommet frem til følgende problemstilling:“Hvordan skape oppslutning og deltakelse blant medlemmer og ikke-medlemmer isentrumsforeningene i Stavanger og Sandnes?”
Hovedfunnene i vår studie peker mot at gratispassasjerproblemet som Olson presenterer imindre grad enn forventet gjør seg gjeldende i de to sentrumsforeningene som vi harundersøkt. Dette kan skyldes at sentrumsforeningene i stor grad klarer å skape positivefordeler utelukkende til sine medlemmer, og at kun en liten del av arbeidet de gjør gir nytte tilogså ikke-medlemmer. Dette synes å være den felles oppfatningen blant våre informanter.En annen grunn kan også være at sentrumsforeningene er relativt små. Teorien til Olsonåpner da opp for at sosial tilhørighet og forpliktelser også kan spille inn. Dette er noe vi fantut at var tilfellet hos våre informanter til en viss grad.
Det kommer også frem at flere av motivasjonsfaktorene beskrevet av McClelland også gjørseg gjeldende. Blant annet ønske om tilknytning og fellesskap ble blant mange ble sett påsom viktigere enn andre goder med høyere økonomisk nytte som sentrumsforeningen tilbyr.Funnene peker også på at det finnes andre grunner som ikke den økonomiske teorien dekker,spesielt knyttet opp til hvorfor enkelte bedrifter avstår fra medlemskap.