En litteraturstudie av intensjoner til bruk av tjenesten Airbnb
Abstract
I løpet av de siste årene har Airbnb blitt en av de store aktørene innenfor delingsøkonomien.Delingsøkonomien har vært revolusjonerende i måten en både selger og kjøper varer ogtjenester på. I lys av dette ønsket vi å se nærmere på hvilke faktorer som virker motiverendefor kjøp av Airbnb, og hva er det egentlig som gjør at personer velger å bruke Airbnb forførste gang, eller hva som gjør at en ønsker å ta i bruk tjenesten igjen.
Oppgaven er skrevet som en litteraturstudie hvor totalt 9 ulike fagfellesvurderte artikler erhentet ut gjennom en grundig metodisk fremgang med avanserte søk i ulike databaser. På jaktetter relevante artikler ble det gjort to ulike søkeprosesser hvorav det første søket endte med 6artikler. Ettersom oppgaven er skrevet av 3 forfattere valgte vi å foreta oss et ekstra søk for åfå mer dybde i oppgaven, å ved bruk av andre søkeord og avgrensninger ble det funnet 3ekstra artikler som ble vurdert som relevante. Artiklene er en blanding av både kvantitativestudier og også metodetriangulering hvor artikler inneholder en blanding av kvantitative ogkvalitative undersøkelser.
Gjennom de kvalitative og kvantitative studiene ble ulike deler fra resultatene hentet ut.Deretter ble de nøye studert for så å ta med de viktigste faktorene som hadde en klargjengang i artiklene, samt faktorer som virket spennende og som kunne være relevant forvidere forskning i fremtiden. Samlingen av de aktuelle resultatene ble til slutt lagt sammensom en ny helhet og faktorene som virket relevante og som har en klar sammenheng med ompersoner velger å bruke Airbnb er; Subjektiv norm, Familiaritet, Holdninger og Lengde påopphold. Resultatene fra denne litteraturstudien kan også gi en pekepinne på faktorer enønsker å forske videre på, som hvordan lengden på oppholdet er avgjørende for om en velgerAirbnb eller velger å bo på hotell. In recent years, Airbnb has become one of the major players in the sharing economy. Thesharing economy has been revolutionary in the way one both sells and buys goods andservices. In light of this, we wanted to take a closer look at what factors motivate thepurchase of Airbnb, and what really makes people choose to use Airbnb for the first time, orwhat makes them want to use the service again.
The thesis is written as a literature review where a total of 9 different peer-reviewed articleshave been extracted through a thorough methodological process with advanced searches invarious databases. In search of relevant articles, two different search processes were done, ofwhich the first search resulted in 6 articles. As the thesis is written by 3 authors, we chose todo an additional search to get more depth in the thesis, and by using other keywords anddelimitations, 3 additional articles that were considered relevant were included. The includedarticles are a mixture of both quantitative studies and also method triangulation where articlescontain a mixture of both quantitative and qualitative studies.
Through the qualitative and quantitative studies, different parts of the results were extracted.The articles were carefully studied, then the most important factors that were to be found inseveral articles, and the factors that seemed exciting and that could be relevant for furtherresearch in the future were included. The collection of the relevant results was finally puttogether as a new whole, and the factors that seemed relevant and that have a clearconnection with whether people choose to use Airbnb is; Subjective norm, Familiarity,Attitude and Length of stay. The results from this literature review can also give an indicationof what factors that could be included in further research, such as how the length of stay isdecisive for whether one chooses Airbnb or chooses to stay in a hotel.