dc.description.abstract | I løpet av de siste årene har Airbnb blitt en av de store aktørene innenfor delingsøkonomien.
Delingsøkonomien har vært revolusjonerende i måten en både selger og kjøper varer og
tjenester på. I lys av dette ønsket vi å se nærmere på hvilke faktorer som virker motiverende
for kjøp av Airbnb, og hva er det egentlig som gjør at personer velger å bruke Airbnb for
første gang, eller hva som gjør at en ønsker å ta i bruk tjenesten igjen.
Oppgaven er skrevet som en litteraturstudie hvor totalt 9 ulike fagfellesvurderte artikler er
hentet ut gjennom en grundig metodisk fremgang med avanserte søk i ulike databaser. På jakt
etter relevante artikler ble det gjort to ulike søkeprosesser hvorav det første søket endte med 6
artikler. Ettersom oppgaven er skrevet av 3 forfattere valgte vi å foreta oss et ekstra søk for å
få mer dybde i oppgaven, å ved bruk av andre søkeord og avgrensninger ble det funnet 3
ekstra artikler som ble vurdert som relevante. Artiklene er en blanding av både kvantitative
studier og også metodetriangulering hvor artikler inneholder en blanding av kvantitative og
kvalitative undersøkelser.
Gjennom de kvalitative og kvantitative studiene ble ulike deler fra resultatene hentet ut.
Deretter ble de nøye studert for så å ta med de viktigste faktorene som hadde en klar
gjengang i artiklene, samt faktorer som virket spennende og som kunne være relevant for
videre forskning i fremtiden. Samlingen av de aktuelle resultatene ble til slutt lagt sammen
som en ny helhet og faktorene som virket relevante og som har en klar sammenheng med om
personer velger å bruke Airbnb er; Subjektiv norm, Familiaritet, Holdninger og Lengde på
opphold. Resultatene fra denne litteraturstudien kan også gi en pekepinne på faktorer en
ønsker å forske videre på, som hvordan lengden på oppholdet er avgjørende for om en velger
Airbnb eller velger å bo på hotell. | |
dc.description.abstract | In recent years, Airbnb has become one of the major players in the sharing economy. The
sharing economy has been revolutionary in the way one both sells and buys goods and
services. In light of this, we wanted to take a closer look at what factors motivate the
purchase of Airbnb, and what really makes people choose to use Airbnb for the first time, or
what makes them want to use the service again.
The thesis is written as a literature review where a total of 9 different peer-reviewed articles
have been extracted through a thorough methodological process with advanced searches in
various databases. In search of relevant articles, two different search processes were done, of
which the first search resulted in 6 articles. As the thesis is written by 3 authors, we chose to
do an additional search to get more depth in the thesis, and by using other keywords and
delimitations, 3 additional articles that were considered relevant were included. The included
articles are a mixture of both quantitative studies and also method triangulation where articles
contain a mixture of both quantitative and qualitative studies.
Through the qualitative and quantitative studies, different parts of the results were extracted.
The articles were carefully studied, then the most important factors that were to be found in
several articles, and the factors that seemed exciting and that could be relevant for further
research in the future were included. The collection of the relevant results was finally put
together as a new whole, and the factors that seemed relevant and that have a clear
connection with whether people choose to use Airbnb is; Subjective norm, Familiarity,
Attitude and Length of stay. The results from this literature review can also give an indication
of what factors that could be included in further research, such as how the length of stay is
decisive for whether one chooses Airbnb or chooses to stay in a hotel. | |