Sosiale medier i reiseliv - «Hvordan bruker innenlandsreisende sosiale medier til informasjonssøking i forbindelse med en feriereise, og på hvilken måte påvirker dette turisten?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2773294Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sosiale medier har blitt et stort forskningstema innenfor reiseliv og turisme, på grunn av denøkende bruken av disse mediene verden over. Den økende bruken fører naturligvis med en delpåvirkning på sine brukere, der mange av disse er turister og fremtidige reisende. Covid-19 sattesine begrensninger for sommerferien 2020, der mange nordmenn måtte ty til norgesferie. Sosialemedier var derfor fylt opp med norske fjelltopper og fjorder. Informasjonssøk er en av deviktigste og største delene av beslutningsprosessen for en turist, og denne prosessen er med på åpåvirke turistens forbrukeratferd.Formålet med oppgaven er å se hvordan innenlandsreisende bruker sosiale medier som eninformasjonskilde til søk i forbindelse med sin egen reise, og hvilke følger denne bruken avsosiale medier har for turisten. Studien besvarer følgende problemstilling: “Hvordan brukerinnenlandsreisende sosiale medier til informasjonssøking i forbindelse med en feriereise, og påhvilken måte påvirker dette turisten?”.Metoden for oppgaven er kvalitativ, og datainnsamling er gjort gjennom semistrukturerteintervjuer. Utvalget består av åtte intervjuobjekter, som alle var på norgesferie i løpet avsommeren 2020. Resultatene fra datainnsamlingen blir presentert og diskutert, der vi kommerfrem til de viktigste funnene i sammenheng med oppgavens teoretiske rammeverk.Hovedfunnene viser at de aller fleste turister bruker sosiale medier i forbindelse med sineinformasjonssøk, sammen med andre kilder. Dette brukes i forbindelse med informasjonssøk omflere ulike produkter, der disse til sammen utgjør turistens feriereise. Turistene danner ulikeforventninger gjennom det en ser på sosiale medier, som kan føre til positive eller negativereiseopplevelser. Sosiale medier er med på å påvirke turistenes behov for en feriereise.