dc.description.abstract | Sosiale medier har blitt et stort forskningstema innenfor reiseliv og turisme, på grunn av den
økende bruken av disse mediene verden over. Den økende bruken fører naturligvis med en del
påvirkning på sine brukere, der mange av disse er turister og fremtidige reisende. Covid-19 satte
sine begrensninger for sommerferien 2020, der mange nordmenn måtte ty til norgesferie. Sosiale
medier var derfor fylt opp med norske fjelltopper og fjorder. Informasjonssøk er en av de
viktigste og største delene av beslutningsprosessen for en turist, og denne prosessen er med på å
påvirke turistens forbrukeratferd.
Formålet med oppgaven er å se hvordan innenlandsreisende bruker sosiale medier som en
informasjonskilde til søk i forbindelse med sin egen reise, og hvilke følger denne bruken av
sosiale medier har for turisten. Studien besvarer følgende problemstilling: “Hvordan bruker
innenlandsreisende sosiale medier til informasjonssøking i forbindelse med en feriereise, og på
hvilken måte påvirker dette turisten?”.
Metoden for oppgaven er kvalitativ, og datainnsamling er gjort gjennom semistrukturerte
intervjuer. Utvalget består av åtte intervjuobjekter, som alle var på norgesferie i løpet av
sommeren 2020. Resultatene fra datainnsamlingen blir presentert og diskutert, der vi kommer
frem til de viktigste funnene i sammenheng med oppgavens teoretiske rammeverk.
Hovedfunnene viser at de aller fleste turister bruker sosiale medier i forbindelse med sine
informasjonssøk, sammen med andre kilder. Dette brukes i forbindelse med informasjonssøk om
flere ulike produkter, der disse til sammen utgjør turistens feriereise. Turistene danner ulike
forventninger gjennom det en ser på sosiale medier, som kan føre til positive eller negative
reiseopplevelser. Sosiale medier er med på å påvirke turistenes behov for en feriereise. | |