Påvirkningskraft på reisemotivasjon gjennom influencermarketing
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2773320Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
Sammendrag
Dette prosjektet sette søkelys på påvirkningskraften influensere har på reisemotivasjon på deforskjellige generasjonene, der vi har bestemt oss for å forske på generasjon Y og generasjonZ. Utgangspunktet var å se hva som påvirker de forskjellige generasjonene til å reise oghvordan influensere og bedrifter kan bruke vår forskning til å bedre nå ut til unge voksne.Vi benyttet oss av en kvalitativ metode, med en utformet intervjuguide, der vi observerer ogfår grunnlag nok til å svare på vår problemstilling. Vi delte inn informantene våre iforskjellige fokusgrupper. Hensikten var å starte en samtale med dem og starte en diskusjonfor å observere hva som vekker fokus hos følgerne. Deltakerne ga oss informasjon som vi dabrukte for å se sammenhengen mellom vår forskning og tidligere forskninger. Vi fikk innsikt på ny informasjon som var nyttig for å fordype og utvikle en ny markedsføringsmetode.Vår intervjuguide var utarbeidet slik at vi skulle få informantene til å føle seg motiverte ogstøttet til å forklare sine følelser og meninger rundt temaet, da dette var ytterst relevant foross.
Spørsmålene vi dannet var bygget opp slik at vi svarte på vår problemstilling: Hva erinfluensere sin påvirkningskraft på generasjon Y og Z sin reisemotivasjon? Vi hadde 6fokusgrupper, der 3 svarte for generasjon Y og de resterende 3 var fra generasjon Z. Vi måltesvarene deres opp mot hverandre for å se hva som hadde sterkest betydning for de forskjelligegenerasjonene.Det vi opplevde var at begge gruppene hadde relasjoner til influensere, men med forskjelligehensikter. Vi fant ut at generasjon Y blir mest påvirket av influensere gjennom teorien om“word of mouth” for valg av reise destinasjoner, mens generasjon Z var mer responsiv til 4påvirkning av influensere gjennom genuin tillit til influenser, samtidig som at generasjonenehadde sammenlignbar høy påvirkning på både økonomiske framstillinger i SoMe og “word ofmouth” gjennom bekjente.
I basis av problemstillingen til oppgaven så ble det konkludert medat influenseres påvirkningskraft på generasjon Z sin reisemotivasjon blir enklere påvirketgrunnet en høy tillit til influenser og dermed får de mer bevisst på påvirkningen både frainfluenser og andre parter. Generasjon Y sin reisemotivasjon ble påvirket mer underbevisstgrunnet et sterkere behov for realistiske innhold og andres anbefalinger om influenseresreiser This project focuses on the impact of influencers on travel motivation on the different generations, where we have decided to research generation Y and generation Z. The starting point was to see what influenced the different generations to travel and how influencers and companies can use our research to better reach out to young adults.
We used a qualitative method, with a design interview guide, where we observe and get enough basis to answer our problem. We divided our informants into different focus groups. The purpose was to start a conversation with them and start a discussion to observe what arouses the focus of the followers. The participants gave us information that we then used to see the connection between our research and previous research. We gained insight into new information that was useful for deepening and developing a new marketing method.Our interview guide was prepared so that we would make the informants feel motivated and supported to explain their feelings and opinions on the topic, as this was extremely relevant to us.
The questions we formed were structured so that we answered our question: What are the impact of the influencers on generation Y and Z's travel motivation? We had 6 focus groups, where 3 answered for generation Y and the remaining 3 were from generation Z. We measured their answers against each other to see what had the strongest significance for the different generations.
What we experienced was that both groups had relationships with influencers, but with different intentions. We found that generation Y is most impacted by influencers through the theory of "word of mouth" for choosing travel destinations, while generation Z was more responsive to influencing influencers through genuine trust in influences, while that the generations had a comparatively high influence on both financial framework in SoMe and "word of mouth" through acquaintances. Based on the problem for the thesis, it was concluded that influencers' influence on generation Z's travel motivation is more easily influenced due to and high confidence in influences and thus they become more aware of the influence from both influences and other parties. Generation Y's travel motivation was affected more subconsciously due to and stronger need for realistic content and others' recommendations for influencerstravel.