Hvorfor velger vi Airbnb? Motivasjonen bak forbrukers valg.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2773337Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Stadig vekts av Airbnb de siste årene har på en side ført til økt interesse for temaet innen akademisk forskning. Motivasjon for å velge Airbnb kan være omfattende, men gir også nyttig informasjon for å forstå gjesters behov og mål for ulike reiser. En kunnskapsoppsummering er utført ved å kombinere eksisterende forskning innenmotivasjon for å benytte Airbnb.Søk i seks databaser ga en første total på 965 artikler, publisert mellom 2015-2020, hvor seksvar kvalifisert for denne problemstilling, fire rene kvantitative studier og tometodetriangulerings studier.Resultatene indikerer at faktorer som pris, hjemmefordeler og beliggenhet er hovedaspektenefor motivasjon til å velge Airbnb. Samtidig som det er flere ulike motivasjonsfaktorer som spiller inn i endelig avgjørelse om å benytte Airbnb. Økonomisk verdi, hjemmefordeler, interaksjoner, nyhet (nytt), autentisitet, emosjonelle faktorer, delingsøkonomi etos og atferds intensjoner ble funnet som motivasjonsfaktorer i de ulike studiene. The steady growth of Airbnb in recent years has, on one hand, led to increased interest within academic research om the topic. Motivation to choose Airbnb can be quite extensive, but also provides useful infrmation to understand guests' needs and goals for their different trips.A litterature review was conducted, combining existing research on motivationfactors in the use of Airbnb.Six databases were searched, which yielded an initial total of 965 articles published between 2015-2020, six were eligible for this issue: four quantitative and two mixed-method approach.The results indicate that price, home benefits and location are the main motivational factors on Airbnb use. Simultaneously, several different motivationfactors affect the choice to use Airbnb. Economic value, home benefits, interactions, novelty, authenticity, emotional factors, sharing economy etos and behavior intentions were found to be such motivationfactors in the research.