Analyse av "Japan: the Pocket Guide": Hvordan Japan reklameres som turistdestinasjon for USA i 1955.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2773538Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Student papers (HF-IKS) [770]
Sammendrag
Jeg gjør her en analyse av reiseguiden «Japan: the Pocket Guide» fra Japan Travel Bureau, publisert i 1955. Analysen gjøres i lys av problemstillingen min om hvordan guiden presenterer Japan som turistdestinasjon etter krig og okkupasjon til USA. Jeg går gjennom de mest relevante punktene for dette i 3 deler basert på guidens oppbygning: En bildeanalyse av fotografiene som presenteres på de første sidene, analyse av forhåndsinformasjonen den presenterer til den reisende, og stedene som blir trukket frem i reiseinformasjonen og hvordan disse omtales og formuleres. Sentralt innenfor flere deler av analysen er temaet om det tradisjonelle Japan satt opp mot det Moderne, og hvordan andre verdenskrig og dens utfall blir beskrevet. Et av hovedfokusene til denne analysen har vært å se på hvordan Japan Travel Bureau formulerer seg for å appellere til sitt amerikanske publikum. De legger mye vekt på det som kan assosieres med USA og trekker ofte likheter med det den reisende allerede er kjent med. På den andre siden finner man flere deler der de har unngått å nevne emner som kan fremstå som kontroversielle for å nå dette målet.