dc.description.abstract | Outsourcing som forretningsstrategi har blitt knyttet til HRM i nyere tid. Imidlertid er det i norsk sammenheng gjennomført relativt lite systematisk forskning på hvorfor bedrifter beslutter utsetting av HR-oppgaver. Studiet er utført som et kvalitativ multiple case-studie av syv små og mellomstore bedrifter, som er kunder hos Buhr AS, en leverandør av HR-tjenester. Med utgangspunkt i ressursbasert, kjernekompetanse- og transaksjonskostnadsteori og relevant forskning vil studiet belyse fordeler og ulemper. Hensikten med studiet er å undersøke hvilke vurderinger bedriftene legger til grunn i beslutningen om HRM outsourcing.
Resultatene fra studien viser i hovedtrekk at HRM-lederne i de syv informantbedriftene erfarte at de manglet nødvendig fagkompetanse og kapasitet til å løse alle oppgavene innen HRM-området og utføre sine øvrige arbeidsoppgaver. For å profesjonalisere virksomheten hadde bedriftene behov for en ekstern støttefunksjon som kunne implementere HR-oppgaver på en bedre og mer effektiv måte. Bedriftene satte i hovedsak ut de transaksjonelle HRM-praksisene, og holdt igjen de strategiske og transformative HRM-praksisene. Ved å sette ut HR-oppgaver skulle det frigjøres tid hos HRM-lederne til å arbeide med kjerneoppgaver i bedriften.
Funnene i studien belyser bedriftenes behov for ressurs- og kostnadsfleksibilitet. Ressursfleksibiliteten kan knyttes til behovet bedriftene hadde for å jobbe med en ekstern leverandør dersom de i et prosjekt eller i en situasjon oppdaget et udekket kompetansebehov. Ved å outsource HR-oppgaver fikk bedriftene en kostnadsfleksibilitet ved å kunne justere stillingsprosenten til kontaktpersonen i Buhr og hvilke HR-tjenester de ville ha, uten langvarige kostnadsforpliktelser til dette.
De fem bedriftene med «myk» HRM-filosofi brukte tid på opplæring og integrasjon av kontaktpersonen hos Buhr og beskrev bytte av kontaktperson som en potensiell risiko. To bedrifter i studien hadde en «hard» HRM-filosofi. De var kostnadsorienterte og hadde motstridende erfaringer rundt outsourcing. Bedriften som fikk støtte til HR-funksjoner av strategisk betydning, erfarte store kostnader i oppfølging av kontaktperson, informasjonsasymmetri mellom partene og standardisering av tjenestetilbudet. Den andre bedriften fikk støtte til transaksjonelle HR-oppgaver og opplevde ingen risiko. Derimot erfarte virksomheten at HRM outsourcing fjernet risiko ved at de nå var à jour med lover og regelverk. | |