Sosiale konsekvenser av dataspill blant ungdom og unge voksne i Norge
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776753Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IS) [868]
Sammendrag
Denne studien omhandler sosiale konsekvenser av dataspill. Norsk Monitors database er benyttet for å kartlegge om det finnes sammenhenger mellom dataspill og sosiale konsekvenser, og om tidsbruk på dataspill utgjør en forskjell på trivselsfaktorer blant ungdom og unge voksne mellom 15 - 24 år. Undersøkelsen viser at det er en sterk sammenhengmellom å spille mer enn 3 timer daglig og å oppleve større negative konsekvenser enn de som ikke spiller dataspill i det hele tatt. Dette diskuteres i lys av dataspillets mediehistorie og tidligere forskning, for å kunne gi implikasjoner for sosialt arbeid med mennesker som spiller dataspill. This study investigates social consequenses from playing computer games. The database Norsk Monitor was used to map links between computer games and social consequenses, and whether time used playing computer games constitutes differences in various satisfaction with life factors for young adults between the age of 15 - 24 years. The results show that there is a significant connection between more than 3 hours of computer gaming each day and experiencing negative social consequenses, compared to individuals that do not play computer games. The results are discussed from perspectives of computer games media history and other relevant research, and concludes with descriptions of practical implications for social work.