Show simple item record

dc.contributor.advisorRoland, Erling
dc.contributor.authorRoland, Simen
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:29Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8743257
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783022
dc.description.abstractDenne oppgaven setter lys på overgangen fra utdanning til det første året i læreryrket. Forskningen viser at denne overgangen kan oppleves som utfordrende for de nyutdannede lærerne og ofte er uttrykket “praksissjokket” brukt. En viktig grunn til hvorfor denne overgangen blir krevende er hvordan lærere håndterer klasseledelse. Et sentral tema i klasseledelse er utfordrende atferd, som igjen kan være en utløsende faktor for lærerens negative stress opplevelser. Med bakgrunn i dette har jeg valgt følgende problemstilling: “Hvordan opplever nyutdannede lærere stress i klasseledelse når det gjelder utfordrende atferd, og hvordan håndterer de dette?” Det finnes mange innfallsvinkler til disse temaene og i denne studien vil jeg fokusere på: nyutdannede læreres situasjon (utdanning og praksis), stressteori, utfordrende atferd, klasseledelse med vekt på det autoritative perspektivet, mestringstro og støttesystemet rundt læreren (ledelse, kollegaer og veileder). I studien har jeg anvendt kvalitativ individuelle intervju. Gjennomføring av intervju er gjort med utgangspunkt i en semistrukturert intervjuguide. Utvalget består av fem lærere fra ulike skoler i sitt første hele arbeidsår. Det var variasjoner i hvordan informantene opplevde overgangen fra utdanning til yrket, men alle gir uttrykk for at utfordrende atferd i klasseledelse er et krevende tema som kan skape stress opplevelser. Informantene viser god kunnskap og forståelse når det gjelder utfordrende atferd og den autoritative lærerrollen. Det er videre stor enighet om at den autoritative lærerrollen er avgjørende når det gjelder å redusere og forebygge stress opplevelser gjennom å håndtere utfordrende atferd i klasseledelse. Beskrivelsene i intervjuene viser at kunnskap og forståelse om stress temaet er mangelfull hos informantene. De nyutdannede ønsker større vektlegging på spesialpedagogikk i grunnutdanningen. Videre foreslår noen informanter også å forlenge praksisperioden, slik at en i større grad kan arbeide realistisk med utfordrende atferd og relasjonsbygging. En sentral faktor som kommer frem er viktigheten av støttesystemet rundt den nyutdannede læreren, for eksempel fra kollegaer, ledelse og veiledere. Støtten beskrives som en trygghet, og kan virke forebyggende for stress når den er god. De påpeker også at de selv kan bygge en positiv mestringstro gjennom for eksempel modellæring fra andre mer erfarne lærere. Konsekvensen av de viktigste funnene i studien er: Mange tiltak som må settes inn samtidig for å forbedre situasjonen til nyutdannede. Mer spesialpedagogikk og i større grad lengre og mer realistiske praksisperioder. Økt fokus på stressteori og stresshåndtering (f. eks. emosjons – problem og relasjonsfokusert mestring) i utdanningen. Videreutvikling av det autoritative perspektivet i klasseledelse. Kompetansebygging om å forstå og håndtere proaktiv aggresjonsproblematikk. Ha fokus på bygging av mestringstro hos nyutdannede. Støttesystemene må være på plass når yrkesutøvelsen begynner (kollegaer, ledelse og veiledere). Videre forskning kan handle om hvordan en håndterer stress i utfordrende situasjoner, støtte systemets rolle når det gjelder stressreduksjon og studere endringer i utdanningen. Stikkord: nyutdannede lærere, klasseledelse, utfordrende atferd, stress, mestringstro, autoritativ lærerrollen
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleNyutdannede læreres opplevelse og håndtering av stress når det gjelder utfordrende atferd i klasseledelse.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record