«Det er mange som har behov for andre måter å løse ting på» - Å gi rom for elevers deltakelse i vurderingspraksis på ungdomstrinnet. En analyse av læreres fortellinger
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783032Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text available on 2210-01-31
Sammendrag
Denne studien undersøker hva lærere forteller om sine erfaringer med vurderingspraksis på ungdomstrinnet, og hvordan disse erfaringene kan forstås. Studiens formål har vært å utvikle kunnskap om hvordan lærernes stemmer kan bidra i en diskusjon om hvordan vurderingspraksis skaper muligheter eller begrensninger for elevers deltakelse og læring på ungdomstrinnet.
For å undersøke dette har det blitt gjennomført en kvalitativ intervjustudie av fem lærere på ungdomstrinnet. Det ble gjennomført en innholdsanalyse av intervjuene som dannet grunnlaget for datamaterialet i studien. Analysefunnene diskuteres i lys av perspektiver på deltakelse, danning og medvirkning, samt et organisasjonsperspektiv.
Studien konkluderer med at lærernes erfaringer med vurderingspraksis på ungdomstrinnet kan forstås som fortellinger om å skape rom for elevers deltakelse i egen læring. Ved å skape rom for elevers deltakelse i vurderingspraksiser legges det til rette for et inkluderende læringsmiljø som åpner for viktige prinsipper i barns opplæring knyttet til læring og måloppnåelse, danning og demokrati. For å realisere vurderingspraksiser som gir muligheter for elevenes deltakelse, danning og medvirkning, står et tverrfaglig kollegialt samarbeid sentralt, samt en ledelse som er organisasjonsdrevet, slik at man kan arbeide for at de ansatte i skolen drar i samme retning.