Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRangnes, Hege
dc.contributor.authorStorholt, Linda
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:56Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:51203681
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783051
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å få økt kunnskap om organisering og gjennomføring av særskilt norskopplæring for flerspråklige elever i offentlige barneskoler på Sør- og Vestlandet. Tidligere forskning tyder på at det er rom for forbedringer innen særskilt norskopplæring. Oppgaven sikter derfor mot å vise effektive tiltak, og dermed kunne si noe om hva som kan styrke undervisningen. I tillegg var det ønskelig å finne ut om lærere med tilleggsutdanning spesielt rettet mot flerspråklige elever skilte seg fra andre lærere i arbeidet med vokabular og lesing. Oppgaven er skrevet med utgangspunkt i kvantitativ forskningsmetode. Det er brukt spørreundersøkelse gjennom SurveyXact, som ble sendt til 582 skoler på Sør- og Vestlandet. Spørsmålene i undersøkelsen er utviklet med utgangspunkt i hva teori og forskning sier er viktig for å utvikle andrespråket blant flerspråklige elever. I oppgaven gjøres det rede for utviklingen av spørreundersøkelsen, samt hvordan datamaterialet er analysert med utgangspunkt i frekvenstabeller, krysstabeller og Fishers eksakte test. Funn presenteres innenfor rammen av studiens problemstillinger. Resultatene indikerer at lærerne gjør mye bra i arbeidet med å utvikle elevenes andrespråk, men det kan også se ut som det er noen områder med forbedringspotensial. Til slutt viser resultatene tre moderat signifikante sammenhenger mellom hvordan lærere med tilleggsutdanning spesielt rettet mot flerspråklige elever og andre lærere arbeidet med vokabular og lesing. Forskjellene lå i hvor ofte lærerne hadde samtaler om og sammenlignet ord og uttrykk på norsk med andre språk elevene kjenner, frekvensen i arbeidet med ordlæringsstrategier, samt i arbeidet med oppgaver til leste tekster.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSærskilt norskopplæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel