Spillersamtaler i et fotballakademi: En kvalitativ studie av samtalens innhold i lys av selvregulering og trener-utøver-relasjonen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783076Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikt: Spillersamtaler gjennomføres jevnlig i fotballakademier rundt om i landet, og følgestidvis av bestemte planer. Til tross for en stor mengde forskning innenfor spillerutvikling ifotball er det likevel gjort svært få studier innenfor spillersamtaler. Studiens hensikt er derforå kartlegge hva som karakteriserer spillersamtalen og hvilke temaer som tas opp. Dette kan ginyttig informasjon om sentrale deler av slike samtaler, og dermed bidra til å optimalisereutbyttet både spillere og trenere sitter igjen med i etterkant av spillersamtalene.
Metode: Utvalget ble basert på et tilgjengelighetsutvalg (n=5) av trener (n=1) og spillere(n=4) fra en eliteklubb på et av de to høyeste nivåene i Norge. Spillerne er i alderen 16-21 oghar vært en del av den gjeldende klubben siden senest starten av tenårene, mens treneren harvært i klubben i én sesong. Studien benyttet seg av en kvalitativ tilnærming med bruk avobservasjoner som primærdatakilde og semistrukturerte intervjuer som sekundærdatakilde.
Resultat og konklusjon: Resultatene viste at samtalen tok for seg fem ulike temaer, som idenne studien omtales som; personlig, mentalitet, utviklingsmål, videoanalyse og annet. Iløpet av analysen av disse temaene kommer det frem at relasjonen mellom trener og utøverpåvirkes som følge av samtalens innhold. Det kommer også frem at det legges til rette forselvregulerende faktorer for spillerens del.