Show simple item record

dc.contributor.advisorEikeland, Ingunn
dc.contributor.authorOveren, Line Moseid
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:42Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:37185519
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783119
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er lærerens arbeid med elever med psykiske helseutfordringer. Formålet har vært å få en dypere forståelse og innsikt i hva nyere pedagogisk forskning sier om hvordan lærere kan ivareta elever med psykiske helseutfordringer i videregående opplæring, gjennom problemstillingen; «Hvilken kunnskap har vi om hvordan lærere kan ivareta elever med psykiske helseutfordringer i videregående opplæring?» Kunnskapen ble samlet inn ved systematisk litteraturstudie og tematisk analyse som resulterte i temaene; - Etablere samarbeid for bedre ivaretakelse og økt kompetanse - Etablere et trygt klassemiljø - Redusere stress og press - Tilpasse støtten til elevene; relasjonelt og faglig Helsesykepleieren ble ansett som en viktig samarbeidspartner for veiledning og økt kompetanse i det psykiske helsearbeidet. Læreren kunne ivareta elever ved å skape et klassemiljø som opplevdes trygt gjennom aktiviteter som skapte tillit, positive relasjoner og unnlot negativ eksponering og vurdering av medelevene. Ved å snakke om psykisk helse, mestringsstrategier og temaer som ikke relaterte seg til skolen, kunne læreren bidra til å redusere elevenes opplevelse av stress og press. Lærerens ivaretakelse omhandlet lærerens ulike tilpasninger i skolehverdagen, hvor for mange individuelle tilpasninger kunne gå på bekostning av elevenes mestringsstrategier og utvikling. Andre måter for å redusere stress og ivareta elevene var lærerens kombinasjon av emosjonell og akademisk støtte. Dette innebar å se elevene, utvikle nære relasjoner gjennom samarbeid om fag og utøve en variert og engasjerende undervisning. Selv om lærerens emosjonelle støtte ble framstilt som ekstra viktig for elever med psykiske helseutfordringer opplevde lærerne det som et krysspress mellom støtte til den enkelte elev opp mot ivaretakelsen av hele klassen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLæreren i møte med elever med psykiske helseutfordringer i videregående skole – en litteraturstudie av pedagogisk forskning i skandinavisk skolekontekst
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record