dc.description.abstract | Sammendrag
Formålet med masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om samlingsstund og inkludering i barnehagen. Gjennom masterprosjektet har jeg forsøkt å svare på problemstilling er: Samlingsstund i barnehagen: En arena for inkludering?
Studiens forskningsspørsmål: Hvordan og i hvilken grad er samlingsstund en arena for inkludering? Hvordan forstår barnehagelæreren inkludering?
Styringsdokument og Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017), fremhever inkludering som et viktig prinsipp i barnehagen.
Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse. Datamaterialet består av logg og intervju.
I en tematisk analyse av datamaterialet kommer det fram tre tema og disse utgjør strukturen for presentasjonen av analysen. Temaene er i) Samlingsstund mellom tradisjoner og fornyelse, ii) Samlingsstund mellom et voksenstyrt og konstant fellesskap og fleksible fellesskap med fokus på enkeltbarnet, og iii) Samlingsstundens pedagogikk.
Diskusjonen av analysen konsentreres om studiens problemstilling og løfter fram spørsmålet om samlingsstunden er en arena for inkludering. Diskusjonen er tredelt og tar opp i) Samlingsstund en arena for barns fellesskap og deltakelse? ii) Samlingsstund som en arena for anerkjennelse og sosial rettferdighet? iii) Inkludering: å bygge profesjonsfellesskap? | |