Parkering som et restriktivt tiltak, en sammenligning av norske byområder
Abstract
Hvordan kan restriktive parkeringstiltak påvirke bilbruk i Bergensområdet, Trondheims-området og på Nord-Jæren? Flere og flere bor i byer og det er behov for å redusere bilbruk ved å skifte til mer bærekraftige transportmidler. I den forbindelse har Bergens- og Trondheimsområdet, samt Nord-Jæren inngått byvekstavtaler som inneholder tiltak som skal innføres for å bidra til å nå nullvekstmålet. Forskningsinstituttet NORCE skal undersøke parkering som et restriktivt tiltak som en del av et større forskningsprosjekt. For å kunne besvare problemstillingen er det i denne oppgaven blitt utført en komparativ casestudie av utvalgte grunnkretser i byområdene. Ettersom transport er et svært sammensatt tema, har det vært nødvendig å ta for seg to ulike case i hvert byområde for å kunne sammenligne dem. Casestudien viser at parkering kan ha stor innvirkning på valg av transportmiddel. Funn fra casestudien videreføres til byområdene for å kunne svare på problemstillingen. En komparativ analyse med utgangspunkt i byområdenes grunnlagsinformasjon, funn fra casestudien og teori fra litteraturstudie, ble gjennomført for å kunne gi anbefalinger, samt avgjøre om det er mulig å bruke parkering som et restriktivt tiltak. Konklusjonen i oppgaven er at parkering kan være et effektivt tiltak mot bilbruk, men det er utfordrende å implementere i eksisterende områder. Konklusjonen viser til et interessant tema for videre forskning, hvordan man, på en forsvarlig måte, kan fjerne eksisterende parkering i byområder.
//English//
How can restrictive parking measures affect car-use in the three city areas of Bergen, Trondheim and Nord-Jæren?At the same time as the number of people living in cities is increasing there is a need to reduce car-use by adapting to more sustainable transport modes. This has resulted in, the three city areas entering into agreements with the government for further city growth (byvekstavtaler) which include the implementation of measures that contribute to reaching the goal of zero growth in personal car transport. NORCE will, in addition, investigate parking as a restrictive measure, as a part of a bigger research project focusing on measures that affect transportation. To answer the research question a comparative case study of chosen basic statistical units in the cities has been executed. Transportation is a complicated subject, and it has been necessary to investigate two cases in each city for comparative means. The case study shows that parking can influence our choice on mode of transportation. Findings from the case study have further been transferred to the city areas to answer the research question. With basis in the city areas situation, findings from the case study and theory from the literature study, a comparative analysis was executed. The analysis was a tool to help determine if parking can be used as a restrictive measure and give recommendations for the city areas.