dc.contributor.author | Fauskanger, Janne | |
dc.contributor.author | Mosvold, Reidar | |
dc.date.accessioned | 2015-03-30T08:39:15Z | |
dc.date.available | 2015-03-30T08:39:15Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Fauskanger, J. og Mosvold, R. (2014) Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 98(2), pp. 127-139 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-2987 | |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/280485 | |
dc.description | For endelig versjon av artikkelen, se http://www.idunn.no/npt/2014/02/innholdsanalysens_muligheter_iutdanningsforskning. | nb_NO |
dc.description.abstract | Innholdsanalyse er en systematisk undersøkelse og
fortolkning av et datamateriale (Berg & Lune 2012), og
denne analysemetoden kan brukes for å studere meninger
i tekstdata både kvalitativt og kvantitativt.
Utgangspunktet for utviklingen av innholdsanalyse var
kvantitative analyser av tekstdata – en tilnærming som
fortsatt er utbredt (Neuendorf 2002). Kvalitativ
tilnærming til innholdsanalyse av ulike former for
menneskelig kommunikasjon brukes i økende omfang,
eksempelvis tilknyttet fotografier, videofilmer, lydfiler og
skriftlige dokumenter. I denne artikkelen er det kvalitativ
innholdsanalyse av skriftlig datamateriale som er i fokus. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.subject | utdanning | nb_NO |
dc.subject | utdanningsforskning | nb_NO |
dc.subject | tekstanalyse | nb_NO |
dc.subject | innholdsanalyse | nb_NO |
dc.title | Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 127-139 | nb_NO |
dc.source.volume | 98 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |